Emmaüsgangers | Teamvoorbereiding

Pijl naar links Ideeën

Het complete kliederkerkprogramma rondom de Emmaüsgangers - aan tafel bij Jezus bestaat uit deze teamvoorbereiding, ontdek-activiteiten en ideeën voor de viering en maaltijd. Duik eerst als team in het bijbelverhaal aan de hand van onderstaande ideeën. Kies vervolgens ontdek-activiteiten uit die het beste bij jullie kliederkerk passen en bedenk er eventueel een aantal zelf! Let op variatie zodat het leuk is voor zowel jongens, meisjes; kinderen, tieners en volwassenen; voor dromers, denkers én doeners. Wil je meer verdieping voor een goede voorbereiding en geloof in je kliederkerk? Ga dan naar dit artikel.

A4tjes met gespreksvragen
Om mensen te helpen in gesprek te gaan, vind je bij de meeste activiteiten 'gespreksvragen' als voorbeeld. Ook vind je bij de activiteiten een bijlage met een A4tje voor op tafel: een praatpapier. Hierop staan een uitleg van de opdracht en de gespreksvragen.
>
Dit ‘praatpapier’ is in ppt-formaat en kun je zelf bewerken zodat het bij jouw kliederkerk past.
> Via deze link vind je meer downloads om materialen in kliederkerk-stijl vorm te geven.

Bijbeltekst
Lucas 24:13-35

De Bijbelteksten bij de werkvormen zijn afkomstig uit de Bijbel in Gewone Taal (tenzij anders vermeld).

Inspiratie vooraf
Lees samen het Bijbelverhaal. Kies een paar gespreksvragen:
- Wat spreekt jou aan in dit verhaal?
- Wanneer ontdekte jij (achteraf) iets van Jezus in jouw leven?
- Ken je een tekst in het Oude Testament die volgens jou over Jezus kan gaan? Wat vertelt dit over Hem?

- De Emmaüsgangers herkennen Jezus als Hij brood breekt, zoals Hij deed bij het laatste avondmaal met zijn leerlingen. Wat betekent het Avondmaal voor jou?
- In welke emotie uit dit verhaal herken jij je op dit moment het meest? (Teleurgesteld, in de war, verdrietig, enthousiast…) Als je dat wilt, kun je dit delen met elkaar en voor elkaar bidden.

Brainstorm voor jullie kliederkerk
Welke onderdelen kunnen jullie vinden in het verhaal? Denk hierbij aan uitspraken die jullie raken, symbolen, thema’s. Schrijf deze (met tekstverwijzing) allemaal op verschillende vellen papier.

Neem nu post-its en schrijf kernwoorden, beelden, associaties en creatieve ideeën op die bij jullie boven komen bij deze verschillende thema's.
Kies aan het einde met welke thema's/ideeën jullie iets kunnen doen tijdens jullie kliederkerk.

Samen bidden
Leg een eetbord in het midden Wat hoop je voor deze kliederkerk? Schrijf of teken dit op een briefje, deel het met elkaar. Verzamel het op een bord voor Jezus.
Ook eigen zorgen of gevoelens kun je op een briefje zetten en op Jezus’ bordje leggen.
Bid voor elkaar en voor jullie kliederkerk.

Tips (optioneel)
Maak als team eens een (Emmaüs)wandeling. Bespreek onderweg de gespreksvragen en/of wandel in stilte.