God heeft een plan

Pijl naar links Ideeën

Bijbeltekst
"De Heer zei tegen Abram: ‘Ga weg uit je eigen land en ga weg van je familie. Ik zal je zeggen naar welk land je moet gaan. Ik zal je zo veel nakomelingen geven dat ze een groot volk worden. Ik zal je rijk en gelukkig en beroemd maken. Jij zult ook anderen gelukkig maken."
Genesis 12:1-2

Toelichting
God had een speciaal plan met Abraham. Daarom hoorde Abraham duidelijk Gods stem. Dit was niet alleen voor Abraham zelf, maar dit was ook voor alle kinderen en achter- achter- achter- kleinkinderen die Abram zou krijgen. De afstammelingen van Abraham vormen het volk Israël, waaruit later het Joodse volk weer ontstond (de stam Juda). En uit dit volk werd Jezus geboren. En door Jezus wilde God zijn reddingsplan met de wereld afmaken. Dat wist Abraham allemaal nog niet. Maar God zag het grote plaatje. Hij had een plan…

Uitleg activiteit

Ook al zien wij soms één puzzelstukje, God ziet het grotere geheel! Hieronder staan verschillende activiteiten voor het maken van een puzzel.

• Maak van tevoren zelf een grote puzzel. Leg stevige vellen papier in een groot vierkant, dit wordt je puzzel. Of gebruik een stuk behang. Schrijf hier groot op “God ziet het grotere plan” en knip het daarna in puzzelstukken. Laat de deelnemers deze puzzel maken.
  • Je kunt ook bij de start van de kliederkerk iedereen een puzzelstuk geven van de grote puzzel. Laat ze aan het einde van het ontdek-uur proberen om deze puzzelstukken aan elkaar te leggen en de puzzel te maken.
  • Laat de deelnemers zelf een puzzel maken. Ze maken een tekening op stevig papier. Of bijvoorbeeld op het papier met voorgetekende puzzelstukjes dat je in de bijlage vindt. Deze knippen ze daarna in puzzelstukken. Lukt het hen om hun tekening daarna weer heel te maken?
  • Leg voor de jongste kinderen puzzeltjes neer.

Voorbeeld gespreksvragen

• Denk je dat God ook met jouw leven een plan heeft? Heb je daar wel eens iets van gemerkt?