Het kwaad | Verwerking: Spel - Waar komt mijn hulp of hoop vandaan?

Pijl naar links Ideeën

Deze werkvorm is een onderdeel van Bijeenkomst 1: Het kwaad van Catechesemethode Overhoop.

Het kwaad | Verwerking: Spel - Waar komt mijn hulp of hoop vandaan?

Ga door middel van spellen aan de slag met het thema 'hoop'.

• Duur: 30 minuten
  • Nodig: Opdrachten met de daarvoor nodige benodigdheden, bijlage (stemformulier).

Voorbereiding
Verstop in de kerkzaal en/of andere ruimtes de volgende opdrachten. Kies niet zomaar verstopplekken; probeer het zo te doen dat de jongeren er echt moeite voor moeten doen. Bijvoorbeeld onder of over een rij tafels heen, iets wat ze open moeten peuteren et cetera.

Opdrachten

1. Welke van deze liederen geeft voor jou het meeste aan waar hoop vandaan komt? Onder de opdracht een stemformulier waar ieder individueel zijn of haar stem uitbrengt.

Nodig: Smartphone met openstaande Youtubefilmpjes.

Liedsuggesties:

2. Welke tekst geeft voor jou de hoop die God of Jezus kan geven? Waarom? Praat daar met elkaar even over. Onder de opdracht weer een stemformulier.

Nodig: Bijbel met enkele boekenleggers met daarin teksten gehighlight. Eventueel kun je briefjes met de tekst erin leggen als je je Bijbel niet wilt markeren met stift.

• Jesaja 11:1-10 [samenvatting: een hoopvolle toekomst van vrede]
  • Daniël 3:19-28 [samenvatting: een hemelse helper, geeft hoop in vurige oven]
  • Jozua 23:14
  • Hebreeën 11:1
  • Jeremia 29:11
  • Jesaja 40:31
  • Psalm 119:114
  • Micha 7:7

3. Sommige mensen halen hun hoop uit afleiding zoals sport of hobby. Zou dat voor jou ook werken? Stemformulier: ja/nee.

Opdracht verstoppen met een voetbal oid.

4. Contact met anderen geeft ook hoop. Deel met elkaar een herinnering van een moment waarop jij hoop hebt gekregen van een ander. Stemformulier: herinnering gedeeld: Ja (dus geen andere stemming mogelijk ;-))

5. Hang aan het plafond of aan een trap (bijvoorbeeld de trap naar het orgel of de kansel) een kartonnen kaartje met erop ‘hoop’, op een hoogte waar ze staande wel bij kunnen. Leg daar bij een stopwatch, rietjes en elastiekjes.

Opdracht: Kunnen jullie de Hoop van boven de grond laten raken door het verbinden van de rietjes naar beneden binnen drie minuten? Stemformulier: gelukt ja/nee.

Uitvoering
Geef de jongeren de opdracht om alle vijf de voorwerpen in de ruimtes te zoeken en de opdrachten te doen. Vertel dat ze goed moeten zoeken om het te kunnen vinden. Geef de jongeren zo’n twintig minuten de tijd om het uit te voeren. Kies zelf één opdracht waar je bij gaat zitten om het gesprek te begeleiden.

Tel de stemmen en laat de groep weten welke dingen het meest gekozen zijn.
Als de groep nog puf heeft, kun je het met een plenair gesprekje afsluiten.