Iedereen is uniek!

Pijl naar links Ideeën

De tieners gaan kijken naar wie ze zelf zijn, wat maakt hen uniek? Wat is de invloed van het geloof op hun leven?

Deze werkvorm bestaat uit twee stappen, een korte inleiding en een foto-opdracht. Verder worden er suggesties gedaan voor het delen van de uitkomst door middel van een expositie.

Nodig

• Mobiele telefoons met wifi- of internetverbinding (eventueel digitale camera’s), één per tweetal.
  • Eventueel: laptop met een internet verbinding óf een printer, fotopapier en fotolijsten.

Inleiding (10 minuten)

Leg uit waar deze werkvorm over gaat met behulp van de inleidende beschrijving. Vorm vervolgens tweetallen en bevraag elkaar met behulp van de volgende vragen:

• Wat is echt iets dat jou tot jou maakt? Denk daarbij aan een kenmerk, talent, et cetera.
  • Wanneer heb je écht het gevoel dat jij je eigen pad bewandelt*
  • Hoe inspireert de kerk en je geloof jou op je pad?
  • Wanneer voel jij je écht verbonden met zowel jezelf als God?

* Dat je doet wat bij jou past, een gevoel dat het klopt wat je doet? Bijvoorbeeld: als ik mijn eigen keuzes maak, als ik mijn ‘onderbuikgevoel’ volg, als ik iets doe vanuit mijn talent, enzovoort. Benoem ook concrete voorbeelden daarvan.

Foto-opdracht (30 minuten)

Blijf in dezelfde tweetallen. Geef aan dat de input uit de duo-gesprekken van zojuist, input en inspiratie leveren voor wat jullie nu gaan doen. Namelijk een zelf geschoten foto maken waarin je wat je besproken hebt vertaald naar een beeld.

Geef de volgende opdracht mee: verbeeld in een foto wat jou uniek maakt en hoe jij je daarin laat voeden of inspireren door kerk en geloof. Je kunt elkaar helpen door met elkaar mee te denken hoe je dit kunt verbeelden.

Voorbeeld: stel wat jou uniek maakt, is oog voor detail, je hobby/talent is fotografie en je voelt je met jezelf en God verbonden door middel van stilte. Dan zou je foto er als volgt uit kunnen zien: een kladblok waar een oog op getekend staat, een neergegooide pen ernaast, een fototoestel ligt er nonchalant bij. In feite heb je nu een stilleven gecreëerd wat alles in zich draagt: een oog als symbool voor ‘oog voor detail’, een fototoestel als symbool voor fotografie en een stilleven als symbool voor de stilte.

Geef vooral de vrijheid om het persoonlijk in te vullen. Geef mee dat alles mag: binnen, buiten, voorwerpen, personen, tekst, noem maar op. Alles kan maar maak het niet te ingewikkeld. Improviseer met wat aanwezig is. Stel hiervoor eventueel wat extra voorwerpen beschikbaar door van tevoren het één en ander mee te nemen en uit te stallen. Dat kan van alles zijn: een bijbel, een ballon, een spiegel, een set kaarten, een kladblokje met pen, een kaars, enzovoort.

Expositie

De uitkomst van deze werkvorm kunnen je delen door online of offline in de kerk een expositie in te richten. Laat iedereen de foto sturen in jullie groepsapp met een korte beschrijving om de kijker te helpen begrijpen wat de foto over wil brengen.

Varianten op deze werkvorm

Outdoor optie

• Je kunt de foto-opdracht bij goed weer ook buiten doen. Stuur de jongeren van tevoren een appje met de vraag of ze een voorwerp willen meenemen wat hen uniek maakt of typeert.
  • De jongeren kunnen de gemaakte foto in de groepsapp sturen met een beschrijving wat ze met de foto willen zeggen.

Gemeenteactiviteit

• Met minimale aanpassing is deze werkvorm ook geschikt om in te zetten als gemeenteactiviteit.