Inleiding, doelstelling en levensthema - Nineke

Pijl naar links Ideeën

Inleiding
Nineke (16 jaar) heeft twee klassen overgeslagen. Hierdoor is ze jonger dan de andere jongeren uit haar klas. Mensen kijken daar vaak vreemd van op. Ze merkt dat veel mensen een vooroordeel hebben. Zo wordt ze zelf vaak onderschat. Ben je niet te jong, kun je dit al wel? Ze doet dingen op haar eigen manier, omdat haar hersenen snel werken. Het schoolsysteem past niet bij haar. Vlak voor haar eindexamen voelt ze zich fysiek ziek, omdat het niet lukt in het gewone schoolsysteem. Het gaat te traag voor haar en er zijn teveel herhalingen. Uiteindelijk krijgt ze begrip op school. De school ziet in dat ze een andere manier van leren heeft en dat er voor haar een uitzondering gemaakt moet worden, ze hoeft niet alle lessen meer te volgen. Dit slaat aan! Door de vrijheid die past bij haar intelligentie voelt ze zich beter in haar vel zitten. Nieneke kan op haar eigen tempo door de stof heen en kan zich zoveel beter ontplooien.

Nineke herkent zich in het verhaal van David en Goliat. David werd ook onderschat door zijn omgeving, vooral door zijn broers. Hij liet zich hierdoor echter niet tegenhouden.

Net als de broers van David hebben veel mensen vooroordelen ten opzichte van jongeren. Ze vinden dat jongeren zich volgens een bepaald patroon horen te gedragen, daar horen vaststaande overtuigingen bij over wat jongeren op een bepaalde leeftijd al wel kunnen en wat niet. Als jongeren niet aan deze verwachtingen voldoen, omdat ze op een bepaald punt al meer verantwoordelijkheid kunnen dragen dan er van hen verwacht wordt, krijgen ze soms negatieve reacties uit hun omgeving. Nieneke liep daar ook tegenaan. Net als David liet ze zich echter niet tegenhouden. Ze kwam voor zichzelf op en liet zien wat ze in haar mars had.

Doelstelling

• De jongeren verkennen aan de hand van het verhaal van Nineke, het verhaal van David en het verhaal van Timotheus wat het betekent om als jongere tegen verwachtingen van je omgeving in je talenten te laten zien.
  • De jongeren ontdekken welke talenten zij zelf hebben en hoe ze die kunnen inzetten

Levensthema
Nineke raapte de moed bij elkaar om te laten zien wat ze kon en zich niet tegen te laten houden door beperkende verwachtingen van haar omgeving.

Ze heeft twee klassen overgeslagen en krijgt daardoor vaak reacties als: ‘ben jij hier niet te jong voor?’ Ze wordt vaak onderschat. Ze laat het hier echter niet bij zitten. Ze komt voor zichzelf op en bewijst zo aan haar omgeving dat ze meer verantwoordelijkheid kan dragen dan haar omgeving verwachte. Hierbij put ze moed uit het verhaal van David.

Niet alle jongeren die dit verhaal horen zijn zelf ook hoogbegaafd. Echter zullen ze wel herkennen dat ze in bepaalde situaties (bijvoorbeeld thuis, op school of in de kerk) worden onderschat en meer verantwoordelijkheid kunnen dragen of meer talent hebben dan anderen van hen denken. Hoe ga je om met lage verwachtingen van je omgeving? Welke talenten heb jij en durf je die ten volle te laten zien? In hoeverre laat jij te tegenhouden door lage verwachtingen omdat je nog jong bent?