Koning Josia | Viering

Pijl naar links Ideeën

Dit tweede deel van een kliederkerkbijeenkomst duurt ongeveer een kwartier tot twintig minuten. Het ontdekte verhaal komt altijd terug. Kies de elementen die passen bij jouw doelgroep. Denk aan een gebed, een of meer liederen en het vertellen van het bijbelverhaal. Zorg voor afwisseling, voor aansprekendheid voor verschillende generaties en dat de viering ook te begrijpen is voor mensen die niet (vaak) in de kerk komen

Manieren om het verhaal te vertellen/uit te beelden.

• Theater! Kliederkerk Amsterdam maakte een heus theaterstuk over Josia en deelt het script en de bijbehorende powerpoint. Je vindt het materiaal voor dit theaterstuk in deze bijlage!
Je kunt dit toneelstuk als medewerkers instuderen en laten zien bij de viering. Je kunt dit toneelstuk ook aan kinderen, jongeren en/of andere gemeenteleden aanleren. In de bijlage staan verschillende bijeenkomsten en oefeningen uitgewerkt om het toneelstuk met kinderen te doen. Je maakt er dan een aantal theaterlessen van vooraf aan de kliederkerk.

• Maak een sketch om de gedachte uit verhaal te illustreren, zet bijvoorbeeld een kind op een troon en laat hem of haar koning spelen, terwijl een aantal volwassenen onderdanen zijn.

• Neem de boekrollen met regels mee in de viering en bespreek deze. Zijn dit goede regels? Gaan we ons hieraan houden bij onze Kliederkerk? Werk deze regels later uit tot 10 gouden regels of ‘Zo Zijn Wij Samen Kliederkerk’ en hang ze op.

Liederen
Wissel af tussen kinderliederen en liederen voor volwassenen, zodat de viering voor jong en oud interessant is. Gebruik het liefst liederen die bekend zijn bij jouw doelgroep.

Gebed

• Klaagmuur over dingen die niet eerlijk zijn in de wereld – deze staat tijdens het ontdek-uur al in de zaal en alles wat daarop geschreven/geplakt is, wordt in het gebed genoemd.
  • Iedereen mag de dingen die hem/haar belemmeren om bij God te komen (afgoden) bedenken en deze in de vorm van een steen onder het kruis/in een bak met water of in een prullenbak leggen: we brengen het bij God en hij zal deze dingen weghalen.
  • Bid voor koning Willem-Alexander en evt. andere leiders.