Natuurspeurtocht

Pijl naar links Ideeën

Bijbeltekst
"Zo werden de hemel en de aarde gemaakt, en alle prachtige dingen die daarbij horen.”
Genesis 2:1

Nodig

• Lege eierdozen (van 10 eieren)
  • Afbeeldingen van voorwerpen, zie bijlage Eierdoos afbeeldingen natuur speurtocht. Deze plak je op de eierdoos. Deze print je uit en plak je op de eierdozen. Je kunt natuurlijk ook zelf de voorwerpen op de doos tekenen!

Toelichting
De schepping is mooi om óver te praten, maar het is natuurlijk nog mooier om de schepping zelf te ervaren. Bij deze werkvorm gaan de deelnemers buiten op stap. Hierbij kan er onderweg eventueel een gesprek gevoerd worden over wat zij persoonlijk mooi vinden in de natuur en of zij daarin ook iets van de Schepper zien.

Uitleg activiteit
De deelnemers krijgen een eierdoos met daarop afbeeldingen van voorwerpen uit de natuur, hun 'natuur-schatkist'. Je kunt één doos per groepje geven. Ze gaan op zoek naar die voorwerpen en stoppen die in de doos. Laat de deelnemers in een groepje op stap gaan met daarin kinderen en volwassenen, bijvoorbeeld een gezin. Spreek een maximale tijd af voor de speurtocht, en eventueel een gebied waar de groepjes binnen blijven. Of doe de speurtocht tijdens het wandelen bij een kliederkerk buiten.

Voorbeeld gespreksvragen

• Wat zie je om je heen?
  • Wat vind jij mooi in de natuur?
  • Zie jij iets van God in de natuur?