Nodig
- Citroensap
- Föhn of strijkijzer

Toelichting
De bijbel is al heel oud. Er zijn steeds verhalen en boeken bijgekomen en zo is er één grote verzameling ontstaan. Het begin van de Bijbel is al zo oud dat we niet precies weten wanneer dit is opgeschreven, dat kunnen we niet meer zien. Maar we kunnen de zichtbare letters nog wel zien.
Bij deze opdracht zijn de woorden die je schrijft eerst onzichtbaar en anderen begrijpen niet hoe daar iets geschreven kan staan! Maar door warmte te gebruiken worden de woorden wel zichtbaar. Door de warmte van Jezus in ons hart kunnen wij ook de woorden lezen in de Bijbel en begrijpen we wat daar staat en wordt bedoelt...

Uitleg activiteit
Probeer het proefje van te voren eerst even zelf uit.
Doop een kwastje of satéprikker in citroensap en schrijf daarmee op papier.
De deelnemers kunnen bijvoorbeeld iets schrijven wat te maken heeft met de Kliederkerk en wat de Kliederkerk voor hen betekent.
Laat de citroensap drogen.
Gebruik dan een föhn of een strijkijzer op de laatste stand om het papier te verwarmen. Het papier kan een beetje gaan roken maar de woorden zouden al snel zichtbaar moeten worden!

Hoe kan dit? “Door de warmte van het strijkijzer, verbrandt het citroensap eigenlijk. Maar sommige stoffen blijven over. Die worden omgezet in koolstof. En koolstof is donkerbruin of zwart. Daarom kun je de letters zien!” - Zo zit dat