Er zijn van die bijeenkomsten die zich er goed voor lenen om met jouw tieners bezig te zijn met Kerst, zoals de laatste bijeenkomst voor de kerstvakantie. In dit programma vind je een aantal leuke en verrassende werkvormen om met de tieners te doen!
Introductie
Doelstelling: De jongeren delen hun gevoel bij kerst.
Tijdsduur: 5 minuten.
Nodig: Een set kaarten met kitscherige kerstafbeeldingen.
Laat de jongeren een kaart uitzoeken waarop hun kerstgevoel het best staat uitgebeeld. Hoe kitscher, hoe beter! Laat hen vervolgens kort vertellen waarom deze kaart bij hun kerstgevoel hoort.
Het kerstverhaal, dat kennen we toch wel?
Doelstelling: De jongeren ontdekken hoe goed ze het oude kerstverhaal kennen.
Tijdsduur: 15 minuten.
Nodig: Kaartjes met delen van het kerstverhaal (zie downloads).
Het kerstverhaal uit Lucas 2, dat kent toch iedereen! Of niet? Print de kaartjes, knip ze uit en hussel ze goed. Laat de jongeren samen het verhaal op de goede volgorde leggen. Lees samen het resultaat voor, gevolgd door de officiële versie (Lucas 2:1-20) uit de Bijbel. Is het helemaal goed?
Wat als het nú was gebeurd?
Doelstelling: De jongeren ontdekken aan de hand van een filmpje een nieuwe vorm van het kerstverhaal.
Tijdsduur: 15 minuten.
Nodig: Telefoons met wifi, pen en papier.
Bekijk samen met de tieners een uniek, ietwat verouderd filmpje over het kerstverhaal op YouTube, getiteld ‘The Digital Story of the Nativity’. Wat vinden de tieners ervan? Wat vinden ze er leuk aan (of juist niet)? Begrijpen ze bepaalde dingen niet of is alles duidelijk?
Laat hen vervolgens het filmpje nog eens bekijken en alle dingen opschrijven die niet helder zijn of waar ze vragen bij hebben. Bespreek ze met elkaar. Als jullie ergens niet uitkomen, kun je de vragen ook aan de predikant voorleggen. Heeft hij of zij meteen wet wat om tijdens de preek op in te gaan!
Zie het anders
Doelstelling: De jongeren kijken op andere manieren naar aspecten van het kerstverhaal.
Tijdsduur: 15 minuten.
Nodig: Telefoons met wifi, Google Maps en/of Bosatlas, rekenmachine.
Het kerstverhaal zit vol symboliek. Maar soms is het ook leuk om bepaalde aspecten heel letterlijk te zien, als een wetenschapper.
Moedig de tieners aan om historische feiten rondom het kerstverhaal te onderzoeken. Hoe lang hebben Jozef en Maria gedaan over de afstand Nazareth-Betlehem (dan moeten ze eerst uitzoeken hoeveel kilometer per uur een ezel gaat; let op dat ze rekening houden met het feit dat je als reine jood niet door Samaria trekt)? Hoe oud moet Maria zijn geweest? Waar kwamen de wijzen precies vandaan?
Wedden dat ze zo een heel andere kijk krijgen op het kerstverhaal?
We wish you a Merry Christmas
Doelstelling: De jongeren sluiten de bijeenkomst af.
Tijdsduur: 5 minuten.
Nodig: Kaarten.
Laat de jongeren een mooie boodschap schrijven op hun gekozen kerstkaart bij het eerste spel (of zorg voor nog een setje leuke kaarten). Let op, het is anoniem, de tieners schrijven dus niet specifiek aan iemand. Verzamel alle kaarten en laat elke tiener een willekeurige kaart mee naar huis nemen.