Storm in een fles

Pijl naar links Ideeën

Bijbeltekst
Jezus zei streng tegen de wind en het water: ‘Houd op! Wees stil!’. Het hield op met waaien, en het water werd helemaal rustig.
Marcus 4:39-40

Toelichting
In het verhaal doet Jezus een wonder. Hij zegt dat de storm moet stoppen. Zijn vrienden schrikken hiervan. Als de wolken en de wind luisteren naar Jezus, wie is Jezus dan!? Heeft de stem van Jezus scheppingskracht?

PROEFJES: STORM IN EEN FLES

Proef 1

Nodig

• Glazen of plastic flessen of potten die goed afsluitbaar zijn
  • Water
  • (Baby)Olie
  • Blauwe kleurstof
  • Plastic bord

Uitleg proefje
Zorg vooraf voor potjes en flesjes die goed zijn schoongemaakt. Knip uit een plastic bord een klein bootje, zoals op de afbeelding hieronder. De deelnemers nemen een flesje en vullen deze voor tweederde met water. Ze voegen hier een aantal druppels blauwe vloeistof aan toe en stoppen dan hun bootje in de fles. Het bootje zou dan op het blauwe water moeten drijven.

Voeg een derde olie toe zodat de fles of pot helemaal gevuld is. Draai de dop er stevig op en schudden maar! Er ontstaat een storm in de fles. Maar wanneer je hem stilhoudt, wordt al snel de olie van het water gescheiden. Het bootje komt weer op het wateroppervlakte drijven.

Proef 2

Nodig

• Plastic flessen met stevige dop
  • Water
  • Afwasmiddel
  • Gekleurde glitters

Uitleg proefje
Vul de plastic fles voor driekwart met water. Voeg een paar druppels afwasmiddel toe en eventueel wat glitters. Draai de dop er stevig op. Draai de fles voorzichtig om en houd hem nu vast bij de dop. Maak dan draaiende bewegingen met de fles, beweeg hem in cirkels. En kijk wat er gebeurt: een tornado van glitters!

Zie hier een filmpje met instructies

Proef 3

• Twee dezelfde glazen potten
  • Koud water
  • Heet water (een waterkoker)
  • Voedselkleurstof

Uitleg proefje
Dit proefje wordt uitgevoerd met heet water. Laat het dus door een volwassene doen als demonstratie of door oudere kinderen onder leiding van een volwassene.

Vul de ene pot met koud water en de andere pot met heet (kokend) water.
Voeg daarna aan beide potjes wat druppels kleurstof toe. Kijk wat er gebeurt.
Door het verschil in temperatuur verspreidt de kleurstof zich in de ene pot heel snel en in de andere pot langzaam.
Bekijk het filmpje van dit proefje: 'Snelheid moleculen koud en warm water'.

MEER PROEFJES
Ben je op zoek naar meer proefjes om de storm te illustreren?

Meer proefjes doen binnen je kliederkerk? Messy Church Engeland bracht het boek ‘Messy Church does science’ uit. Hierin worden allerlei proefjes uitgelegd met daaraan gelinkt een theologische verdieping en gespreksvragen.

Voorbeeld gespreksvragen

• Wanneer ben jij onder de indruk van de natuur?
  • Jezus laat de storm stoppen. Wist jij dat hij dat kon?
  • Wie is Jezus volgens jou?