Leuk dat u besloten heeft een talentenveiling te gaan organiseren! Wat komt er allemaal bij zo’n evenement kijken? In dit stappenplan vindt u helder en overzichtelijk alles waar u aan moet denken. Veel succes!
Stap 1: Team samenstellen
Vorm een team (minimaal 4 personen) dat deze activiteit samen gaat organiseren. Verdeel de taken.
- iemand die locatie en aankleding regelt (regelaar met gevoel voor sfeer)
- iemand die ‘kavels’ verzamelt (de enthousiasmerende netwerker)
- iemand die veilingmeester is (een makkelijke prater, sfeermaker, beetje humor)
- iemand die financiën regelt (de secure rekenaar)
Stap 2: Datum bepalen
Kies een datum voor het evenement. Houd ook rekening met andere activiteiten, zodat ze elkaar niet overlappen. Voor de organisatie van een talentenveiling kunt u het beste zo’n 4 weken van tevoren starten.
Stap 3: Locatie zoeken
Kies een (bij voorkeur gratis) sfeervolle locatie met een podium en waar geluidsversterking mogelijk is.
Stap 4: Project kiezen
Kies een project - van bijvoorbeeld Kerk in Actie - waarvoor de opbrengst bestemd is. Maak hierbij gebruik van de projectinformatie en persoonlijke verhalen die beschikbaar zijn op deze website. Hier vindt u ook foto’s, powerpointpresentaties en filmpjes die goed te gebruiken zijn om tijdens het evenement iets te vertellen over het project.
Stap 5: ‘Kavels’ verzamelen
De verantwoordelijke voor het verzamelen van ‘kavels’ gaat uiterlijk 3 weken voor de veiling de gemeente rond met de vraag wie een dienst wil aanbieden ten behoeve van de veiling, denk aan tuinieren, auto wassen, schilderen, taart bakken of babysitten. Voor een gevulde veilingmiddag zijn er minstens 20 activiteiten nodig waar op geboden kan worden.
Stap 6: Publiciteit
Zorg ervoor dat mensen tijdig op de hoogte worden gebracht van de talentenveiling. Zet berichten in het kerkblad, hang de posters op in de kerk, maar denk ook aan de buurtsupermarkt, het buurthuis of de school. Laat de activiteit ook afkondigen in de kerk. Vertel mensen ook persoonlijk over de actie. Mond-tot-mond reclame werkt vaak erg goed. Zorg ervoor dat de commissieleden goed weet voor welk doel de veiling is, door zich goed in te lezen (projectinformatie en persoonlijk verhaal). Een enthousiast en bevlogen verhaal is de beste PR!
Breng ook de lokale pers (krant/radio) op de hoogte van de activiteit. Stel een eenvoudig persbericht op. Zie voorbeeld in de bijlage. Nodig de pers ook uit op de veilingmiddag zelf, zodat zij een leuke reportage achteraf kunnen schrijven.
Stap 7: De veilingmiddag
Zorg voor een leuke opening van de middag (bijvoorbeeld met een gong). Laat de veilingmeester (of een van de andere commissieleden) kort iets vertellen hoe de veiling in z’n werk gaat en voor welk project de opbrengst bestemd is. Laat bijvoorbeeld een PowerPointpresentatie of een kort filmpje zien van het actieproject.
Denk erover na hoe de kavels getoond worden. Een persoonlijke introductie door de aanbieder bijvoorbeeld of met een pakkende foto in een powerpointpresentatie. Start voor elke aangeboden dienst met een minimumtarief. Het bieden kan beginnen!
Degene die de financiën regelt kan de afhandeling van de koop voor zijn rekening nemen. Zorg per kavel voor een feestelijk kaartje met daarop het gekochte en de naam en telefoonnummer van de aanbieder.
Tip: Denk ook aan een pauze, met de verkoop van hapjes en drankjes (voor het goede doel). Of een borrel na afloop waar kopen en aanbieder elkaar kunnen ontmoeten.
Stap 8: Financiën
Zorg ervoor dat de persoon verantwoordelijk voor de financiën zo snel mogelijk een totaaloverzicht heeft van de opbrengsten. Zodra de opbrengst bekend is, kan dit de zondag erop worden afgekondigd in de kerk en kan hierover een stukje worden geschreven voor in het kerkblad.
Zie ook dit voorbeeldverhaal:
Bijlage - Voorbeeld persbericht
[Plaatsnaam, datum]
[Titel]
Talentenveiling voor het goede doel
[Inleiding]
Op [datum] organiseert de [naam kerk] in [locatie] een talentenveiling voor het goede doel. Tijdens deze veiling bieden mensen diensten aan, zoals tuinieren, schilderen of babysitten en tegen het hoogste bod ‘verkocht’. De opbrengst van de maaltijd gaat naar [naam project]. [Hier beknopt wat meer informatie over het gekozen project, zie hiervoor projectbeschrijving].
Er zijn al verschillende kavels binnen: [leuke voorbeelden] Nieuwe kavels zijn welkom. Deze kunnen aangemeld worden bij [naam en telefoonnummer/e-mailadres van de kavelverzamelaar]
[Noot voor de redactie]
Noot voor de redactie niet voor publicatie:
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
[naam, telefoon en e-mailadres contactpersoon]
Toegift - 50 inspirerende ideeën om talenten te vermeerderen
1. Oliebollen bakken
2. Auto’s wassen
3. Maaltijd organiseren
4. Eten of drinken verkopen
5. Stroopwafels verkopen of zelfgebakken koek of taart
6. Oppassen
7. Computerproblemen oplossen
8. Auto/oldtimer verhuren
9. Boottochtje aanbieden
10. Huisdier uitlaten
11. Huisdier verzorgen tijdens een vakantie
12. Planten / post verzorgen tijdens vakantie
13. Kleding Party organiseren
14. Workshop organiseren (bv, schilderen, handlettering, uitleg over smartphone)
15. Tekeningen of schilderijen verkopen
16. Massage geven
17. Verven, behangen of andere klussen in of om huis
18. Ramen zemen
19. Strijken
20. Sponsorloop organiseren
21. Filmavond organiseren
22. Muziekavond organiseren
23. Taxirit aanbieden
24. Tuin opknappen
25. Wandeltocht organiseren
26. Fietstocht organiseren
27. Voorlezen
28. Kinderfeestje organiseren
29. Boekenmarkt organiseren
30. Poppenkast organiseren
31. Kleur- of stylingadvies aanbieden
32. Wijnproeverij organiseren
33. Verhalen- of gedichtenavond organiseren
34. Hightea organiseren
35. Zolder- of garageverkoop organiseren
36. Kaarten maken en verkopen
37. Boodschappen doen
38. Zelfgemaakte jam of appelmoes verkopen
39. Spullen op Marktplaats verkopen
40. Paardrijles geven
41. Golfclinic geven
42. Muts of sjaal breien en verkopen
43. Fotoshoot aanbieden
44. Haak- of breiles geven
45. Een lezing geven of organiseren
46. Een kledingstuk naaien
47. Sportwedstrijd organiseren
48. Lichtjeswandeling organiseren
49. Financieel advies aanbieden
50. Haren knippen