Samen ontdekken we de kerk! | Teamvoorbereiding

Pijl naar links Ideeën

De kerk wordt door Paulus vergeleken met een lichaam: allemaal verschillende lichaamsdelen met hun eigen functie zorgen ervoor dat het lichaam kan functioneren. Met elkaar getuigen we van geloof, hoop en liefde. Tijdens deze Kliederkerk ontdek je de verschillende aspecten van deze vergelijking. Wat betekent het eigenlijk voor jullie eigen kliederkerk dat het één lichaam is? Ga mee op ontdekkingstocht! Wil je meer verdieping voor een goede voorbereiding en geloof in je kliederkerk? Ga dan naar dit artikel.

Dit kliederkerkprogramma past bij het jaarthema van de Protestantse Kerk, Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde. Ook is er een Petrus Kids doeboekje voor families over de Kerk als Lichaam. Leuk om uit te delen! (Binnenkort beschikbaar)

Uitleg programma

Het complete Kliederkerkprogramma rondom 'de kerk als lichaam' bestaat uit ontdek-activiteiten en ideeën voor de viering en maaltijd. Kies verwerkingsvormen uit die het beste passen bij jullie Kliederkerk en bedenk er eventueel een aantal zelf!

A4tjes met gespreksvragen

Om mensen te helpen in gesprek te gaan, vind je bij de meeste activiteiten 'voorbeeld gespreksvragen'. Ook vind je in de bijlage steeds een A4tje voor op tafel: een zogenoemd praatpapier. Hierop staan een uitleg van de opdracht en de gespreksvragen. Leg deze op tafel bij de activiteit en bereid je als vrijwilliger voor om de vragen te bespreken. Je kunt natuurlijk ook zelf vragen bedenken.

→ Het praatpapier is in ppt-formaat en kun je zelf bewerken zodat het bij jouw kliederkerk past.

→ Via deze link vind je meer downloads om materialen in kliederkerk-stijl vorm te geven.

Bijbeltekst

1 Korinthe 12

De Bijbelteksten bij de werkvormen zijn afkomstig uit de Bijbel in Gewone Taal (tenzij anders vermeld).

Inspiratie vooraf

Paulus schrijft een brief aan de kerk in Korinthe, een van de eerste christelijke kerken die is ontstaan. Deze kerk bestond uit meerdere huisgemeenten. De verschillende groepen hadden meningsverschillen en zetten zich tegen elkaar af. Paulus benadrukt in zijn brief dat eenheid en onderlinge liefde belangrijk zijn in de gemeente van Jezus Christus.
Een thema dat Paulus behandelt, zijn de gaven van de Heilige Geest. Deze geestelijke gaven werden soms door mensen gebruikt om te ‘meten’ hoe belangrijk ze waren of om zich te vergelijken met anderen. Paulus zegt: alle gaven van de Geest zijn genadegaven, ze komen uit God voort en worden geschonken als een gift, niet als verdienste. De één is niet belangrijker of beter dan de ander. We hebben juist alle verschillende mensen met al die verschillende gaven in de kerk nodig om elkaar aan te vullen! De gaven van de Geest zijn er om een ander te dienen en om samen op weg te gaan en te getuigen van Jezus.

Om dit nog duidelijker te maken, zegt Paulus dan dat we iedereen in de kerk moeten zien als een lichaamsdeel van hetzelfde lichaam. Oren, ogen, neus, handen, voeten, allemaal zijn ze verschillend met een andere functie, maar horen bij één lichaam.

Lees samen 1 Korinthe 12: 1 - 27

• Wat raakt jou in deze tekst?
  • Ook in jullie kliederkerk hoort iedereen erbij en mag iedereen een bijdrage leveren. Hoe geven jullie daar vorm aan?
  • Met welk lichaamsdeel zou je jezelf kunnen vergelijken als je kijkt naar jouw rol in de (klieder)kerk?
  • Welke boodschap willen jullie dat de bezoekers van kliederkerk mee naar huis nemen?

Filmpje
Bekijk bijvoorbeeld samen dit filmpje met Spoken Word over De Kerk als eenheid.
- Wat herken je hier wel in en wat niet?

Creatieve Brainstorm

Welke onderdelen uit deze tekst spreken jullie aan? Denk hierbij aan uitspraken die jullie raken, bepaalde thema’s of verzen. Schrijf deze (met tekstverwijzing) op verschillende vellen papier.

Neem nu post-its en schrijf alle kernwoorden, associaties, creatieve ideeën, symbolen op die bij jullie bovenkomen bij deze verschillende thema's.

Kies aan het einde met welke thema's/ideeën jullie iets kunnen doen tijdens jullie kliederkerk. Kies en bedenk hier activiteiten bij.

Op de website van de Protestantse Kerk vind je meer achtergrond en handreikingen rond het thema Ga mee! Samen getuigen van geloof, hoop en liefde. Dit kun je ook gebruiken als voorbereiding op je kliederkerk.