Bijbeltekst
"Saul wilde dat David een helm zou opzetten en een harnas zou aantrekken. Hij gaf hem daarom zijn eigen bronzen helm en zijn eigen harnas. David maakte het zwaard van Saul vast aan zijn riem. Hij probeerde er een stukje mee te lopen. Maar dat lukte niet, omdat hij niet gewend was om in een harnas te lopen. Daarom zei hij tegen Saul: ‘Ik kan hier niet in lopen. Dat ben ik niet gewend.’ En hij trok het harnas van Saul weer uit. Toen pakte David zijn stok. Daarna zocht hij in een kleine rivier vijf gladde stenen voor zijn slingerwapen. Die stopte hij in zijn tas. En terwijl hij naar Goliat liep, hield hij zijn wapen in zijn hand."
1 Samuel 17:38-40

Nodig

• Stevig grijs papier
  • Karton
  • Aluminiumfolie en/of zilverkleurig papier
  • Scharen
  • Lijm
  • Watervaste stiften
  • Splitpennen
  • Eventueel prikpennen

Toelichting
David vocht met de reus Goliat. Die had een harnas aan.
David ging zonder – eigenlijk was God zelf zijn bescherming, zijn ‘schild’. Bij deze activiteit maken de deelnemers een wapenuitrusting. Net als David mogen ze dit op hun eigen manier doen.

Uitleg activiteit
Met stevig grijs papier kun je een helm maken zoals op onderstaande afbeelding. Knip een gat uit de helm waar het vizier voor komt. Knip een vizier uit dat je voor het gat kunt schuiven. Gebruik de splitpennen om het vizier vast te maken zodat je het omhoog en naar beneden kunt bewegen.

Het schild maak je van stevig karton met daar omheen aluminiumfolie. Plak er eventueel een papier op waarop je een tekst schrijft zoals 'Vertrouwen op God helpt me sterk te staan.'; 'Geloof is mijn schild.'; 'Goliat was groot, maar God is groter' of iets soortgelijks.