Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde
infopagina

BHV - Bedrijfshulpverlening

BHV (Bedrijfshulpverlening) is in Nederland een wettelijke verplichting voor alle werkgevers, inclusief religieuze organisaties zoals de Protestantse Kerk in Nederland. Dit geldt dus ook voor gemeenten die behoren tot de Protestantse Kerk.

Wettelijke verplichting

Deze wettelijke verplichting vanuit de overheid is vastgelegd in de Arbeidsomstandighedenwet (Arbowet) en het Arbeidsomstandighedenbesluit. De reden hierachter is het waarborgen van de veiligheid en gezondheid van werknemers en bezoekers. Elke werkgever moet zorgen voor adequate hulpverlening bij ongevallen, brand en andere calamiteiten.

Kerkenraad is verantwoordelijk

De kerkenraad is verantwoordelijk voor BHV zodra er sprake is van werkgeverschap. Dit ontstaat wanneer iemand tegen betaling werkzaamheden verricht onder leiding van de kerkenraad. De enige uitzondering hierop is de predikant, omdat de kerkenraad niet de werkgever van de predikant is.

Duidelijke gevallen van werkgeverschap:

  • Kerkelijk werkers en pastoraal werkers
  • Organisten in loondienst
  • Administratief personeel
  • Kosters / beheerders in loondienst
  • Andere betaalde medewerkers

Belangrijk om te weten: de verantwoordelijkheid van de kerkenraad beperkt zich niet tot werknemers alleen. De kerkenraad is ook verantwoordelijk voor de veiligheid van vrijwilligers, kerkgangers, bezoekers bij activiteiten en externe gebruikers van het gebouw.

Praktische zaken

Voor gemeente die behoren tot de Protestantse Kerk geldt:

  • Zowel betaald personeel als vrijwilligers kunnen BHV-er worden
  • Het aantal benodigde BHV-ers hangt af van het aantal aanwezigen tijdens activiteiten
  • Bij kleine gemeenten kan vaak worden volstaan met 1-2 BHV-ers
  • Bij grotere bijeenkomsten zijn mogelijk meer BHV-ers nodig. Vuistregel: minimaal 1 BHV-er per 15 aanwezigen, met een minimum van 2 BHV-ers bij grotere bijeenkomsten.
  • BHV-ers moeten een erkende cursus volgen en certificaten behalen
  • Jaarlijkse herhalingstrainingen zijn verplicht
  • De gemeente moet een ontruimingsplan hebben
  • BHV-materiaal (zoals EHBO-koffers, AED) moet aanwezig en up-to-date zijn

 

-----

In sommige gevallen is het verplicht een BHV’er te hebben, namelijk als:

a. de gemeente een werknemer (niet predikant) in dienst heeft, of;
b. de gemeente in het kader van een vergunning, een aanwijzing vanuit de burgerlijke gemeente/brandweer of vanwege een verzekering expliciet een verplichting opgelegd heeft gekregen.

In andere gevallen is het raadzaam om een BHV’er te hebben, of althans goede afspraken te hebben over veiligheid en calamiteiten. Heeft u geen BHV’er en geen goed calamiteitenplan, dan kan u op grond van een algemene zorgplicht vanuit het burgerlijk wetboek of bijvoorbeeld op basis van het bouwbesluit aansprakelijk worden gesteld.

Als een medewerker van u als BHV’er is aangewezen (bijvoorbeeld de koster), dan heeft deze recht op een toelage op zijn salaris conform de arbeidsvoorwaardenregeling. Heeft u een medewerker aangewezen als EHBO’er, dan heeft deze recht op een EHBO-toelage.

Geschiktheid voor BHV-ers

 

Geschikte kandidaten voor BHV-functies zijn personen die:

  • Fysiek en mentaal in staat zijn om hulpverlening te bieden
  • Stressbestendig zijn en kunnen handelen onder druk
  • Goede communicatieve vaardigheden hebben
  • Bereid zijn om trainingen en herhalingscursussen te volgen
  • Regelmatig aanwezig zijn in het gebouw (vrijwilligers of medewerkers)