Expositie van betekenis leert jonge mensen hoe je van betekenis kunt zijn

Denk jij regelmatig na over jouw rol hier op aarde, én ben je jonger dan 36? Ken jij mensen uit je kerk die dit ook doen? Kom in september samen naar de 'Expositie van Betekenis' en ontdek via kunst en dialoog hoe je van betekenis kunt zijn. De expositie is een initiatief van Dialogue Matters, een van de winnaars van de tender van fonds Kerk en Wereld.

Vijf manieren om van betekenis te zijn

Op welke manier sta jij in het leven en hoe geef jij daar betekenis aan? In de 'Expositie van Betekenis' geven deelnemers met diverse culturele en levensbeschouwelijke achtergronden uiting aan hun zoektocht naar betekenis voor zichzelf en de wereld om hen heen. Dat doen ze door middel van kunst en verbonden door dialoog. De expositie is een initiatief van Dialogue Matters, samen met Stichting Salaam Art. Begin dit jaar werd Dialogue Matters als een van de winnaars van de tender van Kerk en Wereld, fonds binnen de Protestantse Kerk, uitgeroepen.

Op de speciale kloostereditie van de 'Expositie van Betekenis' in het Dominicanenklooster in Huissen is iedereen tot en met 35 jaar welkom en ontdek je samen met anderen hoe je - via kunst en dialoog - van betekenis kunt zijn. Met deze vijf tips geeft Dialogue Matters alvast een voorzet op de expositie.

• Ontdek eerst hoe jij betekenis geeft aan levensgebeurtenissen
    Om voor jouw omgeving van betekenis te kunnen zijn, is het belangrijk dat je eerst de beweging naar binnen toe maakt. We hebben een bepaalde bril op als we kijken naar de grote wereld om ons heen. Waar is de jouwe door gekleurd?
  • Wees creatief
    Wist je dat je enorme inzichten over jezelf kunt krijgen als met iets creatiefs bezig bent? Ben je een lezer? Verdiep je eens in kunst. Ben je een denker? Gebruik je handen om je ideeën letterlijk vorm te geven. Schrijf van je af, dicht, schilder, klei, zaag of timmer erop los! Pak je camera en zoek beeld bij je gedachten.
  • Spreek met mensen die anders zijn dan jij
    Ga met mensen in gesprek die leven vanuit een andere visie op de wereld. Parkeer je oordeel, wees nieuwsgierig en haal wijsheid op bij die ander. Juist in de ontmoeting leer je zo ontzettend veel over jezelf, de ander én de mensheid in het algemeen.
  • Doe mee met een dialoog
    Een gesprek met je moslim-collega of je veganistische vriendin is leuk en interessant. Ga nog een stapje verder: doe mee aan een intercultureel, interreligieus of intergenerationeel project waarbij je deelneemt aan een groep. Ontdek wat je verbindt en gebruik dat om zelf nog meer van betekenis te zijn.
  • Deel je inzichten
    In gesprekjes, op sociale media of op het werk: deel jouw inzichten eens heel bewust met een ander. Bied vanuit je eigen ervaringen opening om erover in gesprek te gaan. Daarmee leer je jezelf steeds beter verwoorden en je zet de ander aan tot beweging.

Dialogue Matters organiseert en faciliteert dialogen in organisaties over persoonlijke zingeving. Dat mensen door middel van kunst met levensvragen aan de slag gaan, was een van de dingen die het bestuur van fonds Kerk en Wereld aansprak in dit project. Bestuursvoorzitter Marieke den Braber: "Ook het interreligieuze in dit project sprak ons erg aan. De christelijke, maar ook de joodse en islamitische identiteit komen in dit project allemaal tot uitdrukking en versterken elkaar. Dat vonden wij uniek aan dit project en past bij de oecumenisch christelijke spiritualiteit die we als fonds willen uitdragen.”

Kloosterweekend

Ben je op zoek naar wat betekenis geeft aan jouw leven? Wil je zelf ervaren dat kunst inzichten geeft op levensvragen én ken je mensen in je kerk die dit ook wel willen? Doe dit najaar samen mee met de 'Expositie van Betekenis'! Jonge mensen tot en met 35 jaar zijn welkom bij de speciale kloostereditie van 2-4 september in het Dominicanenklooster Huissen. Ideaal als je van lekker eten, natuur, rust en zelfreflectie houdt! Meer informatie vind je op expositievanbetekenis.nl.

Lees ook wat Komunity, nog een winnaar van de tender, doet in Hoogezand: