FRIS nu ook beschikbaar voor wijkgemeenten en wijkdiaconieën

Door een uitbreiding van de mogelijkheden in FRIS kunnen protestantse gemeenten en diaconieën dit hulpmiddel nu ook gebruiken voor het maken van interne begrotingen, jaarrekeningen en meerjarenramingen per wijk.

Die uitbreiding heeft twee belangrijke voordelen. Het levert uniformiteit in de verslaggeving op; begrotingen en jaarrekeningen van wijkgemeenten hebben dezelfde opzet, waardoor deze goed vergelijkbaar zijn en, buiten FRIS*, eenvoudiger samen te voegen zijn tot het niveau van de gemeente. Daarnaast levert de mogelijkheid van meerjarenramingen een hulpmiddel in de ondersteuning van beleidsvorming van wijkgemeenten.

De begrotingen 2022 en de jaarrekeningen 2021 voor wijkgemeenten en wijkdiaconieën staan in FRIS klaar voor gebruik. De meerjarenramingen 2022 zijn vanaf het begin van dat jaar te gebruiken.

De tool activeren

Gemeenten moeten de FRIS-gebruikers per wijk opgeven in LRP (lrp-netwerk.pkn.nl/), zoals dat ook voor het totaal van gemeente en diaconie is gebeurd. Pas daarna zijn de gegevens per wijk te verwerken. U kunt met uw vragen terecht bij de FRIS-helpdesk via fris-help@protestantsekerk.nl.

* FRIS is geen boekhoudprogramma, maar een informatietool. Samenvoegen (consolidatie) wordt, zo bleek uit een enquête onder VKB-leden, op de gebruikelijke manier binnen de eigen centrale administratie verwerkt.

Lees ook: