Kerk Delfgauw organiseert Warm(t)emaaltijd

Zondag 9 oktober houdt Kerk Delfgauw de eerste Warm(t)emaaltijd. Het is een maaltijd voor iedereen uit onze buurt die wel wat extra warmte kan gebruiken.

“Want net als bij liefde geldt voor warmte: als je het deelt, wordt het meer. De Warm(t)emaaltijd is een heerlijke voedzame warme maaltijd, in een verwarmde zaal zodat iedereen thuis de verwarming uit kan zetten, waar we allemaal een beetje warm van worden”, aldus initiatiefnemer ds. Robert Stigter.

Bewust in oktober

De Kerk Delfgauw organiseert de maaltijd omdat door de huidige energiecrisis warmte niet voor iedereen vanzelfsprekend is. De maaltijden worden bewust in oktober georganiseerd, omdat de overheid in deze maand nog geen compensatie geeft, terwijl wel al veel mensen financieel in de problemen komen. Aan deelnemers die het kunnen missen wordt een vrijwillige bijdrage gevraagd om de kosten te dekken. Ook worden deelnemers uitgenodigd om te betalen voor iemand anders die krap bij kas zit. De lokale overheid is benaderd om bij te dragen aan de verwarmingskosten.

Niet zo vaak een feestje

Ds. Stigter: ‘Deze maaltijd is weer een vervolg op het vijftigjarig bestaan van ons kerkgebouw, een paar jaar geleden. We hebben toen de uitspraak van Jezus in Lucas 14:12-14 letterlijk genomen en juist ook mensen moet uitgenodigd die niet zo vaak een feestje te vieren hebben. Dat werd een fantastisch feest’.

‘Het werkt niet als je expliciet noemt dat eenzame en arme mensen zijn uitgenodigd. Maar iedereen kent wel iemand die nu financieel in de problemen komt of eenzaam is. Door samen naar de maaltijd te gaan, verlaag je de drempel. En in diepere zin kunnen we allemaal wel wat warmte gebruiken. Dus is iedereen uitgenodigd.’

Stigter: “Mocht de Warm(t)emaaltijd van 9 oktober smaken naar meer, dan is de intentie dat we deze maaltijden vanaf oktober wekelijks organiseren.”

Zie ook de column die hij schreef voor de plaatselijke krant: www.kerkdelfgauw.nl/warmtemaaltijd

Zie ook de themapagina: