Praktijkcursus Amateur Kerkmusicus brengt kerkmuziek in de plaatselijke gemeente verder

Vanaf september 2024 start opnieuw het oriëntatiejaar van de Praktijkcursus Amateur Kerkmusicus. Dit is een opstap om de derdegraads bevoegdheid cantor-organist, organist of cantor te halen. Belangstellenden kunnen zich vanaf nu aanmelden.

Praktijkcursus voor kerkmusici

De kerkmuziek is in de voorbije decennia flink veranderd. In dit veranderende veld van kerkmuziek rust de Praktijkcursus Amateur Kerkmusicus deelnemers toe in hun eigen muziekpraktijk. Deelnemers komen in contact met allerlei elementen die van belang zijn voor het goed uitoefenen van de functie van kerkmusicus. “Niet alleen als het gaat om nieuw repertoire, waarvan het Liedboek, zingen en bidden in huis en kerk (2013) getuigt”, noemt Peter Ouwerkerk. “Qua genres en stijlen is er echt een slag te slaan. Maar ook als het gaat om het krijgen van handvatten om met bijvoorbeeld de predikant in gesprek te gaan over de muziek en de te zingen liederen.”

Plaatselijke context uitgangspunt

Oane Reitsma, medewerker spiritualiteit en eredienst in de dienstenorganisatie en ook een van de docenten van de cursus, benadrukt het belang dat nagedacht wordt over de plek van kerkmuziek in de gemeente. “De cursus draagt daaraan bij. Amateur-kerkmusici uit verschillende hoeken van het land en uit verschillende hoeken van de kerk ontmoeten elkaar in deze cursus. De plaatselijke context is uitgangspunt, we ondersteunen de kerkmusici in hun eigen praktijk. Op de cursusdagen is veel tijd voor uitwisseling. Daarnaast willen we hen door middel van onder meer praktijkbezoeken kennis laten maken met andere richtingen en stromingen. Wat ze daarvan meenemen wordt ook weer besproken tijdens de cursusdagen.”

Verrijking

Wim Ruessink, ook een van de docenten en als cantor-organist verbonden aan de Protestantse Gemeente Winterswijk, vindt de cursus een verrijking voor de kerkmusicus.

“Voor de deelnemers zelf én voor de zondagse praktijk van gemeentezang. Deelnemers leren door de praktijkbezoeken het bekende repertoire beter kennen, daarnaast gaan ze nieuw repertoire ontdekken. Misschien gaan ze muzikaal gezien wel een andere weg inslaan. Niet alleen het orgel als gemeentebegeleiding is mogelijk. Er is in de cursus ook aandacht voor bijvoorbeeld piano en gitaar.”

Doorlopend leren

Het eerste jaar van de Praktijkcursus is ingericht als een oriëntatiejaar. Dit jaar bestaat uit 13 cursusdagen met zowel vaklessen als een doorlopende leerlijn waarbij studiecoaching en het bespreken van de bezochte vieringen aan de orde zijn. De vaklessen zijn opgehangen aan de thema’s Zingen, Vieren en Spelen. Reitsma: “Aan het begin van het oriëntatiejaar zullen we de deelnemers vragen wat ze willen leren. En aan het eind of dat gelukt is.” En zijn ze door het oriëntatiejaar enthousiast geworden? Dan zijn er een 2e en 3e jaar waarna ze als kerkmusicus de derdegraads bevoegdheid kunnen krijgen.

Meer informatie en aanmelden

Het oriëntatiejaar, waarvoor geen toelatingseisen gelden, is bedoeld voor amateur-kerkmusici, zoals organisten, pianisten, cantors en leiders van muziekgroepen. Het wordt gegeven in het landelijk dienstencentrum van de Protestantse Kerk, in Utrecht, met in totaal 13 cursuszaterdagen vanaf 14 september 2024 tot 15 juni 2025. Aanmelden kan tot 24 mei 2024.

Klik hier voor meer informatie en aanmelden