Energiecrisis, pionieren en veiligheid gebedshuizen

Van de bijna 8 miljard mensen op de wereld, is 2,4 miljard christen. Allemaal voelen ze zich geroepen om vindplaats van geloof, hoop en liefde te zijn. Ieder op zijn eigen plek, op zijn eigen manier.

Rond de energiecrisis

Net als in ons land geven ook de kerken in Duitsland en Engeland adviezen bij en hulp rond de energiecrisis. De Evangelische Kirche in Duitsland doet dat met de campagne #wärmewinter. Kerkelijke gemeenten en diaconale organisaties wordt gevraagd om met verschillende projecten in te spelen op de behoeften van arme, eenzame mensen. Elk mens is immers een beeld van God, stelt de Evangelische Kirche. De Church of England doet min of meer hetzelfde onder de noemer Warm welcome. Ze geeft ook tips aan plaatselijke kerken hoe ze de energierekening kunnen verminderen: Heating your church this winter

Pionieren in België

Tijdens de laatste synodevergadering van de Verenigde Protestantse Kerk in België (VPKB) ging het gesprek onder meer over pionieren. “Wij willen eerlijk onder ogen zien wat er met de kerk aan de hand is. Al in de jaren 30 had Dietrich Bonhoeffer door dat de kerk niet alleen haar eigen wortels en bestemming aan het verliezen was, maar ook haar contact met de samenleving”, schrijft de VPKB in het verslag over dit agendapunt.

Veiligheid van gebedshuizen

De Conference of European Churches (CEC) heeft een training gegeven aan leden van de Raad van Kerken in Nederland over de beveiliging van gebedshuizen en geloofsgemeenschappen. De training werd online gegeven en was onderdeel van de Safer and Stronger Communities in Europe (SASCE). De training legde nadruk op het versterken van sociale relaties en de noodzaak voor religieuze gemeenschappen om samen te werken voordat er veiligheidsrisico's ontstaan.

Studeren in Zwitserland

Tot 28 februari a.s. kunnen mensen jonger dan 35 jaar zich inschrijven voor een interreligieuze studie in Bossey in Zwitserland. Bossey is het opleidingsinstituut van de Wereldraad van Kerken. Naar deze trainingen komen mensen van over de hele wereld. Deelnemers leren niet alleen over interreligieuze dialoog, de studie zelf is ook een interculturele ervaring.

Stewards gezocht voor conferentie Tallin

Jongeren onder de 30 jaar kunnen zich aanmelden als steward voor de assemblee van de Conference of European Churches (CEC) in Tallinn (Estland) in juni 2023. Een mooie oecumenische ervaring voor jongvolwassenen van CEC-lidkerken in Europa die deelnemen aan de algemene vergadering van 14-20 juni 2023 onder het thema ‘Onder Gods zegen - vormgeven aan de toekomst’.

De CEC heeft een belangrijke rol gespeeld in de klacht die de Protestantse Kerk via het Europees Comité voor Sociale Rechten in 2014 indiende tegen de Nederlandse overheid in de zogenaamde bed-bad-broodregeling voor vluchtelingen.