Oecumenisch wereldnieuws: Europese kerken veroordelen de Russische agressie tegen Oekraïne

In een gezamenlijke verklaring veroordelen Europese kerken de Russische agressie tegen Oekraïne. “De inval op Oekraïens grondgebied heeft de menselijke waardigheid geschonden.” Ander oecumenisch wereldnieuws komt uit Groot-Brittannië, waar de aartsbisschop van Canterbury een programma voor kerkelijke jeugdgroepen lanceerde.

Verklaring over oorlog in Oekraïne

In een gezamenlijke verklaring veroordelen de Conference of European Churches (CEC), waar ook de Protestantse Kerk lid van is, en de Ukrainian Council of Churches and Religious Organizations (UCCRO) eensgezind de agressie van de Russische Federatie tegen Oekraïne. “De oorlog heeft onmetelijk leed toegebracht aan duizenden onschuldige burgers, de regio gedestabiliseerd en de fundamentele beginselen van het internationaal recht en de menselijke waardigheid geschonden.”

Pinksterboodschap vanuit Wereldraad van Kerken

Vanuit alle delen van de wereld klinkt een gezamenlijke Pinksterboodschap: we hebben de Geest nodig om te waken over de heiligheid en de heelheid van het leven. ‘Kom, Heilige Geest. Help ons om haat plaats te laten maken voor liefde, geweld voor dialoog, egocentrisme voor wederzijds verstaan. Maak ons instrumenten van gerechtigheid, apostelen van vrede, boodschappers van leven.’

Europese verkiezingen

De Conference of European Churches (CEC) heeft een themapagina rond de Europese Verkiezingen ingericht. De dialoog met Europese politieke instellingen is erg belangrijk voor de CEC.

Verzoeningsprogramma voor jonge mensen

Justin Welby, aartsbisschop van Canterbury, lanceerde het Difference-programma voor kerkelijke jeugdgroepen, om een nieuwe generatie van vredestichters toe te rusten en aan te moedigen. Het programma, dat al loopt in kerken en gevangenissen, werd eerder dit jaar tijdens de Nationale Onderwijsconferentie gelanceerd voor middelbare scholen en is er nu ook voor kerkelijke jeugdgroepen. Het doel van ‘Difference’ is om jongeren te helpen goede relaties op te bouwen met leeftijdsgenoten en met de wereld om hen heen, en om verdeeldheid te overbruggen.

Assemblee Communion of Protestant Churches in Europe

In augustus vindt in Sibiu (Roemenië) de Assemblee van de Communion of Protestant Churches in Europe (CPCE) plaats. Namens de Protestantse Kerk in Nederland is ds. Mart Jan Luteijn aanwezig.

‘Reformed Identity’, WCRC-Europe

Op 13 en 14 juni is de jaarlijkse ontmoeting van de regiogroep Europa van de World Communion of Reformed Churches (WCRC) in Zürich. Het thema dit jaar is ‘Reformed Identity’. Dr. Setri Nyomi, secretaris-generaal van de WCRC, zal het thema toelichten vanuit wereldwijd perspectief, prof. dr. Margrit Ernst Habib, hoogleraar systematische theologie aan de Universiteit van Duisburg-Essen, zal dit doen vanuit Europees perspectief. Scriba René de Reuver zal namens de Protestantse Kerk in Nederland bij deze ontmoeting aanwezig zijn.

Symposium Rome-Reformatie

Op 19 en 20 juni is de jaarlijkse retraite van het Nederlands Christelijk Forum. Dit jaar staat de verklaring Rome-Reformatie centraal. Dit document is opgesteld door een aantal protestantse theologen, waaronder onze oud-scriba dr. Arjan Plaisier, en rooms-katholieke theologen. De verklaring is gepresenteerd tijdens de Week van Gebed voor Eenheid in januari jl. Arjan Plaisier zal de openingstoespraak houden. Wie meer wil weten over het document Rome-Reformatie, kan op vrijdag 28 juni van 13.00 - 17.00 uur deelnemen aan het symposium ‘Rome-Reformatie, op weg naar zichtbare eenheid’ in kerkelijk centrum De Brug, Schuilenburgerweg 2 in Amersfoort. Meer informatie en aanmelden

Lees meer oeumenisch wereldnieuws: