Onderzoek: hoe bereiden voorgangers de kerkdienst voor?

Samen met theologie.nl en de IZB doet de dienstenorganisatie van de Protestantse Kerk onderzoek onder voorgangers naar de voorbereiding van de kerkdienst. De link naar de vragenlijst wordt verspreid via de nieuwsbrieven van deze organisaties.

Doel onderzoek

Het onderzoek is bedoeld voor voorgangers van alle kerkgenootschappen. Voorwaarde om aan het onderzoek mee te doen, is wel dat zij verbonden zijn aan een gemeente(n). De inzichten die door dit onderzoek opgedaan worden, helpen de drie organisaties om hun dienstverlening aan predikanten verder te verbeteren. Zo bieden theologie.nl en de IZB regelmatig preekschetsen aan, en maakt de dienstenorganisatie liturgische suggesties bij diverse momenten in het (kerkelijk) jaar.

Inhoud onderzoek

De vragenlijst bevat ca. 40 vragen. Die gaan over onder meer het gebruik van leesroosters, preekschetsen, het kindermoment, de gebruikte methode voor de kindernevendienst, en het gebruikmaken van liturgisch bloemschikken.

Link naar onderzoek

De link naar de vragenlijst wordt verstuurd via de nieuwsbrieven van theologie.nl (15 mei), de Protestantse Kerk* (16 mei) en Aeropagus van de IZB (rond 24 mei).

Voorgangers die mee willen doen maar de link naar het onderzoek niet voorbij hebben zien komen, kunnen een mail sturen naar tips@protestantsekerk.nl. Ze krijgen de link dan alsnog toegestuurd.

Het onderzoek kan tot en met 30 juni worden ingevuld.

*Als het goed is, ontvangen dienstdoende predikanten en kerkelijk werkers van de Protestantse Kerk automatisch iedere dinsdag de nieuwsbrief van de Protestantse Kerk.