Pier Prins zag pensioendatum naderen en werd ambulant predikant

De naderende pensioendatum was voor ds. Pier Prins (1959) aanleiding om te bedenken hoe hij zijn laatste jaren als predikant wilde doorbrengen. Hij besloot terug te gaan naar het noorden van het land en daar als ambulant predikant te gaan werken.

Ambulant predikant

Hij is de 60 voorbij, de laatste jaren van zijn werkzame leven naderen. “Dan ga je nadenken over waar je wilt wonen als je gepensioneerd bent”, vertelt ds. Pier Prins een maand nadat hij begonnen is als ambulant predikant in Loppersum en Assen. “Ik heb 24 jaar met veel plezier in Zuid-Limburg gewoond en gewerkt, als gemeentepredikant en als geestelijk verzorger in het ziekenhuis. Maar het leek me goed om te anticiperen op de komende pensioendatum. Mijn vrouw is vervroegd met pensioen gegaan, dat maakte de mogelijkheden groter. We woonden vroeger in het noorden, we hebben er altijd contacten gehouden en er woont familie. Van een collega hoorde ik goede ervaringen over het ambulant predikantschap. Het leek me een afwisselende invulling voor de laatste jaren.”

Mobiliteitspool

Prins zocht contact met de mobiliteitspool, waar hij al over gehoord en gelezen had. “Na een informatief gesprek schreef ik een brief. Daarna volgde een sollicitatiegesprek, waar aan het eind de gemeenten Loppersum en Assen al als mogelijkheden werden genoemd. Die snelheid overviel me wel een beetje, maar ik zag het vooral ook als een nieuwe uitdaging. Er volgden gesprekken in beide gemeenten met moderamen en kerkenraad. Nu heb ik twee tijdelijke aanstellingen van 18 uur in een dorp en in een stadswijk. Fijn ook dat ik fulltime aan de slag kon.”

Voorbijganger

Een ambulant predikant wordt verbonden aan een gemeente die even geen eigen predikant heeft. Prins: “Als ambulant predikant ben en blijf je dus een voorbijganger. Maar ik investeer wel in de contacten en werkzaamheden, en verdiep me in de gemeente. Het is een onzekere factor hoe lang ik hier aan het werk zal zijn. In principe heb ik een contract voor een jaar. Mogelijk wordt het contract verlengd. Ik maak me er geen zorgen over in de context van de huidige veranderende situatie in de kerken.”

Het werk kan doorgaan

De ambulant predikant doet de reguliere werkzaamheden, met de nadruk op pastoraat en voorgaan in de dienst. Prins: “Dat past goed bij mij, ik vind het pastorale en het kringenwerk het leukste aan het predikantschap. Daar klopt voor mij het hart van de kerk.” Fijn vindt hij ook dat hij als ambulant predikant niet de hele verantwoordelijkheid op zijn schouders hoeft te nemen. “Gemeenten ervaren een ambulant predikant als steun omdat het predikantswerk door kan gaan.”

Begeleiding

De begeleiding door de mobiliteitspool ervaart Prins als positief en plezierig. “Ik heb in deze beginfase regelmatig contact gehad, en onlangs had ik een eerste evaluatiegesprek. Ook ga ik graag meedoen aan het uitwisselen van ervaringen tussen ambulant predikanten via Teams.”

Lees ook: