The Passion: kans om het paasverhaal te vertellen aan miljoenen Nederlanders

Donderdag 6 april zendt KRO-NCRV de 13e editie van The Passion live uit vanuit Harlingen. Dit is mogelijk dankzij een bijdrage van de Protestantse Kerk. “The Passion is een missionaire kans om het paasverhaal te vertellen aan miljoenen Nederlanders”, zegt directeur Jurjen de Groot.

En het blijft niet bij de uitzending van het paasverhaal, er zijn verschillende manieren om verder te praten over de betekenis ervan. De Protestantse Kerk ontwikkelde, samen met partners, een aantal initiatieven.

Napraten over The Passion

Direct na The Passion presenteert KRO-NCRV in samenwerking met de Protestantse Kerk de ‘PassionTalk’ op NPO 3. Klaas van Kruistum praat samen met ds. Anne-Meta Kobes en de hoofdrolspelers uit The Passion na over het verhaal van Pasen.

Concerten en paaswakes rond Passionkruis

Meer dan 60 gemeenten in Nederland organiseerden de afgelopen weken kleinschalige en persoonlijke concerten rond een replica van het witte Passionkruis, in combinatie met een paaswake, een laagdrempelig moment van bezinning en ontmoeting.

Lokale kerken openen deuren

Naast de concerten openen in het hele land kerken hun deuren om samen The Passion te kijken. In samenwerking met Alpha Nederland is het Passionpakket samengesteld, een pakket met materialen die helpen om de kijkavond te organiseren. Meer dan 200 pakketten vonden hun weg naar lokale gemeenten. Zie voor een overzicht van alle kijkavonden thepassion40daagse.nl

Verdiepend magazine

Het The Passion Magazine heeft als doel om de hoofdpersonages uit The Passion uit te lichten. Daarnaast wordt de achtergrond van Pasen en Hemelvaart verder toegelicht en wordt ingezoomd op de armoedecampagne van Kerk in Actie.

Op wie lijk jij?

Aan de hand van 6 vragen kom je erachter op welk personage uit The Passion jij het meeste lijkt. De Test is ontwikkeld in samenwerking met Reinier Sonneveld en ds. Nynke Dijkstra, en heeft als doel om de kijkers een moment stil te zetten bij de verschillende persoonlijkheden en de doorvertaling van het verhaal naar hun eigen leven.

The Passion explainer video’s

Direct na The Passion verschijnen er 6 video’s op thepassion.nl met uitleg over de scènes uit The Passion. Ds. Anne-Meta Kobes licht momenten als de voetwassing van Jezus en de Judaskus verder toe.

Het verhaal gaat door op Hemelvaart

KRO-NCRV en de Protestantse Kerk slaan de handen dit jaar opnieuw ineen om de kijker kennis te laten maken met het voor velen onbekende verhaal van Hemelvaart. The Passion Hemelvaart gaat door waar de paasvertelling in The Passion eindigt.

The Passion 2023 wordt op 6 april vanaf 20.30 uur live uitgezonden op NPO 1.

The Passion Hemelvaart wordt op 18 mei vanaf 20.30 uur live uitgezonden op NPO 1.