Slavernijverleden

Oog in oog met een schuldig verleden

Van 1 juli 2023 tot 1 juli 2024 vindt het herdenkingsjaar slavernijverleden plaats. Tijdens het Herdenkingsjaar staat het Nederlands Koninkrijk stil bij deze pijnlijke geschiedenis. En bij hoe deze geschiedenis vandaag de dag nog een negatieve rol speelt in het leven van mensen. Ook de Protestantse Kerk staat dit jaar stil bij dit thema.

Materialen voor gemeenten

Dossier Theologie, kerk en slavernij
Een dossier met interessante artikelen, podcasts etc. over dit thema op theologie.nl.
Bekijk het dossier

Geroepen om vrij te zijn

Bijbelstudies 'Geroepen om vrij te zijn'
Deze bijbelstudies belichten Bijbelverhalen over slavernij en vrijheid. De verhalen worden uitgelegd en geduid, er is materiaal toegespitst op kinderen, en er zijn reflectie- en gespreksvragen voor persoonlijk gebruik of in groepsverband. Theologen van verschillende kerkelijke en culturele achtergrond schreven mee aan dit boekje. Ook bevat het boekje een interview met de Surinaamse Ritania Wirth over hoe het slavernijverleden doorwerkt tot in de tegenwoordige tijd.
Prijs €1,00
'Geroepen om vrij te zijn' bestellen

Kerkenpakket

Kerkenpakket 'Gedeeld verleden, gedeelde toekomst'
Het kerkenpakket 'Gedeeld verleden, gedeelde toekomst' van Micha Nederland is bedoeld voor de zondagsdienst van 2 juli 2023, tijdens het weekend van Keti Koti. Het doel van het kerkenpakket is om een gesprek te openen in kerken. Hoe werkt ons slavernijverleden door tot op de dag van vandaag? Wat was de rol van christenen en wat is nu onze verantwoordelijkheid als christenen? Het materiaal bevat o.a. preekschetsen, liedsuggesties en een kinder- en tienerprogramma. Ook gespreksvragen en een historische duiding zijn inbegrepen.
'Kerkenpakket' downloaden

Meer kleur in de kerk

In gesprek over racisme
Het thema racisme roept gevoelens van pijn, schaamte en weerstand op. Ook binnen de kerk. Hoe zetten we echte verandering in gang?
Ontdek aan de hand van materiaal van de organisatie Intercultural Chuch Plants wat God van ons als kerk vraagt in deze multiculturele samenleving. In drie gesprekken leer je over vooroordelen en racisme. Je bekijkt eerlijke verhalen van mensen met verschillende culturele achtergronden. En opent samen de bijbel om te luisteren naar wat God ons over dit thema zegt.

Bekijk dit materiaal

Eindelijk vrij

Oecumenische bezinning - Eindelijk vrij?
Dit themanummer van de Raad van Kerken beslaat een breed palet van onderwerpen, in vier delen ingeleid en voorzien van gespreksvragen:

• Slavernij en de Bijbel
  • Slavernij in Oost en West, in verleden en heden
  • Interviews en column
  • Heilzame verwerking

Meer informatie over uitgave 'Eindelijk vrij?'

Cover Open Deur

Open Deur - Slavernijverleden: Excuses, en dan?
Het tijdschrift Open Deur wil inspireren en in beweging brengen. Het magazine put graag uit de rijke schatkamer van de christelijke traditie en kijkt graag over de grenzen van kerken en religieuze tradities heen. Dit themanummer staat stil bij het slavernijverleden als deel van de Nederlandse geschiedenis. Heilzaam verwerken begint met echt naar elkaars verhalen luisteren.

Bestel één of meerdere exemplaren

Keti koti tafel

Keti Koti dialoogtafels
Als kerk kun je een Keti Koti dialoogtafel organiseren. De Keti Koti Tafel is een nieuwe traditie waarbij middels het uitwisselen van persoonlijke ervaringen, herinneringen en gevoelens stil gestaan wordt bij de hedendaagse gevolgen van het Nederlandse slavernijverleden met witte en zwarte Nederlanders en alle kleuren daar tussenin. Tijdens het geleide gesprek wordt er een maaltijd gegeten die herinnert aan het slavernijverleden waarbij aan het begin en aan het eind, passende rituelen worden uitgevoerd. Tussen de gesprekken door zingt een koor treur- en bevrijdingsliederen.

Meer informatie over Keti Koti dialoogtafels