Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Driekoningen (belevings-puzzeltocht door de kerk)

Pijl naar links Ideeën

Doel:

  • De kinderen kunnen vertellen wat we op de feestdag Driekoningen vieren. 
  • De kinderen ontdekken een stukje van de impact van de reis van de magiërs door zelf ook ‘op reis’ te gaan.
  • De kinderen ontdekken hoe zij naar het Koningskind Jezus kijken, door hun geschenk te tekenen.

Nodig:

Belangrijk! Zorg dat je bij alle onderdelen de voorbereiding vooraf aan je ontmoeting doet, dan loopt de belevings-puzzeltocht zo vloeiend mogelijk.

Verkenning

  • Print van deze werkvorm in zijn geheel
  • Gouden ster
  • Prints (evt dubbel) van puzzelopdrachten verkenning.
  • Enveloppen en touwtjes en plakband om de opdrachten hoog op te hangen.
  • Envelop(pen) met gouden chocolademunten.
  • Pennen of potloden.
  • Evt laken om de tafel te bedekken tussen de opdrachten in.

Verdieping

  • Wierook(stokjes) met aansteker
  • laptop met boxjes
  • ‘troon’ (grote stoel met mooi kleed erover) 
  • koninklijk kleed en eventueel kroon voor Herodes
  • losgeknipte prints van tweede bijlage met bijbeltekst aanwijzingen 
  • bijbels - liefst Bijbel in Gewone Taal. Kan ook de MijnBijbel app op een (of twee) telefoon zijn.
  • Zaklamp

Verwerking

  • Laptop met boxjes met liedje ‘Wij zijn op weg’,
  • Gouden ster
  • Mirre in een mini kommetje (Je mag ook een lekker ruikende olie wat geen mirre is hiervoor gebruiken)
  • Quizvragen (te vinden in dit document)
  • Zaklamp

Afsluiting

  • A4 met Betlehem erop boven de deur.
  • Goud, Wierook, Mirre uit eerdere opdrachten.
  • Potloden en papier

Verkenning (10-20 min) - ruimte 1

Voorbereiding:

  • Maak een gouden ster en hang deze hoog in de ruimte op.
  • Print en lees de puzzel-opdrachten, zodat je weet wat er gaat komen. Print eventueel pg 1 en 4 vaker, om meer kinderen tegelijkertijd te laten werken aan dezelfde opdracht.
  • Bepaal aan de hand van de grootte van je groep en van de beschikbare tijd of je de kinderen samen alle opdrachten laat doen of in groepjes elk een andere opdracht laat doen.

Je kunt ervoor kiezen om de vierde opdracht weg te laten, die zal het meeste tijd kosten.

  • Doe de puzzel-opdrachten uit de eerste bijlage in enveloppen en hang deze zo hoog op - liefst vlak bij de ster - dat ze er niet direct bij kunnen, maar moeten samenwerken om ze te pakken/los te trekken.
  • Maak ook één of twee enveloppen met gouden chocolademunten (bijvoorbeeld 2 per kind).

Uitvoering:

  • Vertel de kinderen dat jullie aan de gang gaan met een ster vandaag. Wijs de kinderen op de ster, een hoge, heel heldere ster. Hebben de kinderen wel eens zo’n ster gezien?
  • Vraag ook aan welk bijbelverhaal de kinderen moeten denken.
  • Vertel de kinderen dat in de enveloppen bij de ster de eerste opdracht van vandaag zitten. Ze kunnen er niet zomaar bij, maar moeten samenwerken om ze te pakken te krijgen en te maken. Succes!
  • Help indien nodig bij het maken van de opdrachten. Help hen liefst zo min mogelijk bij het pakken van de enveloppen!
  • De antwoorden van de puzzels:
  1. Antwoord op vragen: Feestdag is op 6 januari en heet Driekoningen.
  2. Rebus: De heldere ster vertelt: een heel bijzonder kind is geboren: een Koningskind!
  3. Cijfers die de letters van het alfabet zijn: Ga op reis en breng mooie geschenken mee! Het eerste geschenk is goud!
  4. Woordzoeker: Volg je neus en ruik waar je heen moet! In het geval dat je deze opdracht laat vervallen, vertel je ze dat ze hun neus moeten volgen.

Belangrijk: steek tijdens het zelfstandig werken aan de opdrachten in een andere ruimte in de kerk de wierook aan! Anders kunnen ze hun neus niet volgen.

  • Alle opdrachten klaar? Ruiken maar waar je nu naar toe moet!

Verdieping (10 min) - ruimte 2

Voorbereiding:

  • Zet één wierookstaafje klaar om te branden en leg er een paar naast om te laten meenemen.
  • Zet een laptop met boxjes klaar met dit liedje over Herodes. Dit liedje geeft heel goed de reactie van Herodes weer, maar misschien vind je het wat kinderachtig voor jouw groep? 

Speel dan zelf Herodes (of nodig een gemeentelid uit om dat te doen!). Zet hiervoor een grote stoel (troon) neer en doe een koninklijk kleed om je schouders.

  • Print de tweede bijlage met bijbeltekst aanwijzingen en schrijf er ‘priester’ en ‘schriftgeleerde’ op.
  • Zorg voor verschillende Bijbels, liefst de Bijbel in Gewone Taal. Dat kan ook via de app MijnBijbel op een telefoon.

Uitvoering:

  • Eerst focus je op de reactie van Herodes door
    • Of het liedje te luisteren/kijken. Richt de aandacht van de kinderen op de reactie van Herodes.
    • Of zelf (of een gemeentelid) Herodes te spelen. Laat de kinderen de boodschap van de Rebus aan Herodes vertellen en Herodes reageert vol angst en boosheid! Daar moet hij alles van weten én een stokje voor steken - zonder dat de magiërs dat in de gaten hebben!
  • Herodes roept zijn priesters en schriftgeleerden bij zich. Zij halen hun informatie hierover uit de Bijbel. De teksten vinden de kinderen op de papiertjes uit de bijlage. 
  • Laat de kinderen in drie groepjes de teksten opzoeken, voor zichzelf lezen. Heb je een grote groep? Zorg dan voor dubbele briefjes en laat 2 groepjes per onderwerp aan de gang gaan.
  • Heeft iedereen het gevonden en gelezen? Dan mag ieder groepje het aan Herodes of de rest van de groep voorlezen.
  • Herodes (of jij als groepsleider) geeft de kinderen de opdracht om het kind te gaan zoeken en precies uit te zoeken waar het woont en dan terug te komen om het te vertellen. Zo kan Herodes het kind ook eer bewijzen.

De extra wierook mogen de kinderen als geschenk meenemen naar het Koningskind.

  • Wijs de kinderen de weg naar de volgende ruimte door:
    • Met een zaklamp de ‘ster’ te zijn die ze mogen volgen (bedenk wel dat je hiervoor wat schemer/donker nodig hebt).
    • Of door in de volgende ruimte het liedje ‘Wij zijn op weg’ aan te zetten, waardoor ze op het geluid af kunnen gaan.

Verwerking (10 min)

Voorbereiding:

  • Zet in de ruimte de laptop met boxjes klaar met het liedje ‘Wij zijn op weg’, een versie met tekst!
  • Hang (een tweede) ster op in de ruimte. Je kunt ook weer teruggaan naar de eerste ruimte waar de ster nog hangt. Dan wel de spullen van de eerste opdracht bedekken met een laken of weghalen.
  • Zet een mini kommetje met een klein beetje Mirre (of iets wat daarop lijkt) klaar.

Uitvoering:

  • Luister naar het liedje ‘Wij zijn op weg’. Dit liedje is een samenvatting van de reis die zij tot nu toe ook gemaakt hebben.
  • Er staat een mini kommetje. Vraag de kinderen de volgende dingen te doen:
    1. Ruik er eens aan! Wat zijn de reacties?
    2. Voel eens een druppeltje op je huid. Wat zijn de reacties?
  • Maak - heel eenvoudig en snel - teams van 2 tot 4 kinderen. Hoeveel teams er zijn maakt niet uit.
  • Vertel dat jullie een quiz gaan doen. Veel antwoorden zullen ze niet weten, maar dat geeft niet! Je doet hem 2x namelijk! De tweede keer zullen ze veel meer antwoorden weten! Zorg voor pen en papier voor elk team.
  • In de eerste ronde mogen de antwoorden opgeschreven worden door de teams. Overleg zachtjes!

Quizvragen:
1. Hoe heet het goedje in het mini-kommetje?
- Mirre
2. Hoe werd in de tijd van koning David mirre gebruikt?
- Om de billen van een baby zacht mee te houden.
- Als parfum-olie.
- Tegen een droge huid.
3. Hoe werd in de tijd van Jezus mirre gebruikt?
- Als balsem-olie,
- om het dode lichaam van een belangrijk mens mee in te wrijven zodat het lang goed bleef.
- Als smaakmaker in het eten.
- Als badolie.
4. Waar wordt mirre gewonnen (ofwel, uit wat voor soort plant en land komt het?)?
- Uit de regenwouden, daar staat hele hoge hars-boom.
- Uit de woestijn, daar groeit een flinke hars-struik.
- Uit Europa, daar groeit een klein plantje wat hars geeft.
5. Mirre werd gezien als speciale olie, vooral bedoeld voor:
- Alles en iedereen,
- Voor priesters 
- Voor koningen
6. Was mirre duur of goedkoop?
- Heel duur!
- Heel goedkoop!
- Geen van beide.

  • Nu volgt de tweede ronde! Jij staat achter een tafel. Alle teams krijgen een plek op gelijke afstand van de tafel. Nu mag er telkens een ander lid van het team zo snel mogelijk naar jouw tafel lopen om het goede antwoord te geven. Stel je de vragen kris kras door elkaar. 

Tip: je kunt ervoor kiezen om nu alle vragen open te stellen óf om de vragen meerkeuze te houden. Afhankelijk van de kinderen in jouw groep.

  • Wijs opnieuw de weg naar de laatste ruimte met behulp van je zaklamp. De mirre mag als derde geschenk meegenomen worden.

Afsluiting (10 min)

Voorbereiding:

  • Hang een A4 op met ‘Betlehem’ boven de deur van de laatste ruimte.

Uitvoering:

  • Laat de kinderen hun geschenken op tafel leggen en ga de geschenken langs.:
    • Hoe kostbaar zijn ze? 

(heel kostbaar, allemaal)

    • Aan wat voor soort persoon geef je zulke geschenken? 

(al deze geschenken wijzen naar een bijzonder persoon. Niet iemand die zichzelf belangrijk vindt, maar die door andere mensen belangrijk gevonden wordt. Een heilig persoon.)

    • De magiërs hadden deze geschenken mee toen ze naar het Koningskind op bezoek gingen. Wat zegt dat over het Koningskind?

(Ga na wat dit voor jou zegt over dit kind en help de kinderen met het verwoorden van hun ontdekking.)

  • Vraag de kinderen welk geschenk zij aan het koningskind zouden geven. Laat ze dit tekenen. Vervolgens kun je hierover met hen een (kindertheologisch) gesprek voeren. 

Wil je meer weten over Kindertheologie? Lees bijvoorbeeld dit artikel.

  • Denk eens terug aan Herodes, hoe hij reageerde. De magiërs krijgen een droom die hen zei om niet naar Herodes terug te gaan. Ze namen dus een omweg terug naar huis.
  • Sluit de avond af door alle kinderen een paar gouden chocolademunten mee te geven en hen naar huis te sturen - ook met een kleine omweg!