Ontdekopdracht: Maak een trekpoppetje.

Bijbeltekst
Het menselijk lichaam is één geheel, maar het bestaat uit veel delen. En al die verschillende delen vormen samen dat ene lichaam. Net zo vormen wij samen één lichaam, want we horen allemaal bij Christus. We zijn allemaal gedoopt. We hebben allemaal die ene heilige Geest gekregen. Dat geldt voor Joden en voor niet-Joden, voor slaven en voor vrije mensen. Wij vormen samen één geheel. - 1 Korintiërs 12:12-13

Nodig
Trekpoppetjes op karton (zie bijlage of kies er eentje via google afbeeldingen)
- Splitpennen
- Papier
- Knutselspullen
- Touw

Uitleg activiteit

• Knip de verschillende onderdelen van het poppetje uit.
  • Leg de uiteinden van de armen en benen op (de achterkant van) het lichaampje en steek ze vast met splitpennen.
  • Bevestig de touwtjes zoals op het plaatje hieronder: een klein touwtje tussen de benen en een klein touwtje tussen de armen. Aan de kleine touwtjes knoop je een lang stuk touw. Als je het langere touwtje naar beneden trekt, moeten de armpjes en beentjes omhoog bewegen.
  • Het poppetje kan ook versierd worden. Je kunt gekleurd papier op de lichaamsdelen plakken, maar doe dit dan vóórdat de splitpennen er doorheen gaan.

Tip: Van deze activiteit kun je ook een workshop maken. Biedt de activiteit dan op een bepaalde tijd aan tijdens het ontdekuur. Een medewerker legt het dan uit. Bedenk van tevoren hoeveel deelnemers per workshopronde mee kunnen doen en let op een voldoende aantal zitplekken voor kinderen en volwassenen. Kondig aan op welke tijden de workshop te volgen is.

Voorbeeld gespreksvraag
Je maakt een poppetje met verschillende onderdelen. Lees de Bijbeltekst hierboven eens, dat gaat ook over een lichaam.
Paulus schrijft een brief aan de Korintiërs-kerk. In die kerk hadden ze ruzie. Er waren heel veel mensen die in Jezus geloofden, maar ze waren wel erg verschillend van elkaar. Sommigen vonden dat zij belangrijker waren dan anderen.
Paulus zegt dan in zijn brief dat we iedereen moeten zien als een lichaamsdeel van hetzelfde lichaam. Oren, ogen, neus, handen, voeten, allemaal zijn ze verschillend, maar horen bij één lichaam. Wat zou hij daarmee bedoelen? En wat zou hij met zijn brief willen bereiken?