Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Gaven en talenten in meervoudige intelligenties

Pijl naar links Ideeën

Je gaat met je tieners aan de slag met een bijbeltekst over gaven en talenten. Ze verwerken de tekst door middel van hun eigen favoriete meervoudige intelligentie. Dezelfde kern wordt zo op veel verschillende manieren uitgewerkt.

Voorbereiding

Lees jezelf in over de meervoudige intelligenties. De bijbeltekst die vandaag centraal staat, mag op al die verschillende manieren verwerkt gaan worden. Verzamel materiaal hiervoor.
Doe zelf de Meervoudige Intelligenties Test om te kijken of je hem gebruiken wilt in je werkvorm. We kiezen bewust voor de kind-editie, omdat de volwassen-editie een stuk langer is en moeilijke woorden bevat.

Bedenk van te voren manieren om per meervoudige intelligentie met het bijbelverhaal aan de slag te gaan. Maak hiervoor opdrachtenkaartjes. Je kunt de tieners hierin vrijlaten, maar dan moeten zij de meervoudige intelligenties goed begrijpen.

Hieronder staan ook enkele voorbeelden: (je kunt het woord ‘knap’ ook wijzigen in ‘slim’ als je dat prettiger vindt klinken).

  • Woordknap: elfje maken, parafraseren of de bijbeltekst in eigen woorden vertellen, een voordracht houden.

  • Rekenknap: aan de slag met aantallen woorden: welke woorden worden het meest gebruikt? In welke aantallen? Welke verbanden kunnen gevonden worden? Kan je daar conclusies uit trekken?

  • Beeldknap: Een powerpoint maken die past bij de tekst, een (strip) tekening of schilderijenserie maken.

  • Muziekknap: Sfeer van de bijbeltekst omzetten in muziek, bijvoorbeeld met ritme-instrumenten, een piano of een instrument wat ze zelf bespelen. Ook kun je met een digitaal muziekprogramma iets moois maken.

  • Beweegknap: beeld de verschillende gaven uit de tekst uit, bijvoorbeeld in een rollenspel waarbij ieder een expliciete gave heeft, of in levende standbeelden.

  • Natuurknap: deze jongeren kunnen naar buiten gaan en registreren (bijvoorbeeld met een camera) waar zij de Heilige Geest zien.

  • Mensknap: deze jongeren mogen door samenwerking laten zien hoe de relatie is tussen God en Heilige Geest en alle verschillende gaven. Zorg voor voldoende materiaal (wc rollen, sateprikkers, papier, touw, plakband etc.) Samenwerking is hier het richtpunt.

  • Zelfknap: Geef deze jongeren de gelegenheid om in rust (stiltehoek?) te mijmeren over de tekst en vraag dan of ze op hun eigen manier kunnen laten zien wat hen raakt in de tekst. Dat mag ook één ding zijn.

Verzamel het benodigde materiaal voor de opdrachten, aangevuld met: flipover met stiften, bijbels of geprinte teksten.

Uitvoering

  • Start met het maken van de Meervoudige Intelligenties Test.
    Vraag de jongeren hun hoogste (twee) intelligenties te noemen en schrijf die op de flipover.
  • Lees met elkaar: 1 Korintiërs 12:4-11. Maak een koppeling tussen gaven en verschillende intelligenties. Vertel de jongeren dat zij met hun hoogst gescoorde intelligentie (bij dezelfde scores mogen ze kiezen) aan de slag mogen met deze tekst.
  • Laat de jongeren in groepjes uiteen gaan op basis van de intelligenties om aan de slag te gaan met de opdracht. Hier krijgen ze 20 minuten de tijd voor.
  • Presenteer de uitkomsten van de opdrachten aan elkaar. Iedereen doet dat op zijn of haar eigen manier!

Varianten op deze werkvorm

a. Online opties

1. Gedeeltelijk online

  • Als er jongeren thuiszitten kun je ze laten meedoen via een online-meeting (Zoom, Meet, etc.) 
  • Stuur in jullie groepsapp de link naar de Meervoudige Intelligenties Test. Elke jongere kan zo de test maken.
  • Maak groepjes door de aanwezige jongeren te koppelen aan de thuiszittende jongeren op basis van de intelligenties. Via een video-verbinding op hun telefoon kunnen ze de opdracht die bij hun intelligentie past uitvoeren (nodig: wifi- of internetverbinding). Maak een foto van bovenstaande verwerkingsvoorbeelden en deel dit in de groepsapp. Houd de groepjes klein (maximaal 3 personen)
  • De uitkomsten worden in de groepsapp gedeeld door een foto of video van de uitkomst te maken. Op deze manier begrijpen de thuiszittende jongeren ook waar het over gaat.

2. Geheel online

  • Zorg voor een online-meeting (via Zoom, Meet, etc.) en laat dat weten aan de jongeren via jullie groepsapp. 
  • Als iedereen aangehaakt is, open je de avond.
  • Stuur in jullie groepsapp de link naar de Meervoudige Intelligenties Test. Bespreek de uitkomsten. 
  • Lees het bijbelgedeelte en leg de opdracht uit.
  • Maak groepjes op basis van de intelligenties. Via een video-verbinding op hun telefoon kunnen de jongeren de opdracht, die bij hun intelligentie past, uitvoeren. Maak een foto van bovenstaande verwerkingsvoorbeelden en deel dit in de groepsapp. Houd de groepjes klein (maximaal 3 personen).
  • De uitkomsten worden in de groepsapp gedeeld door een foto of video van de uitkomst te maken. 
  • Spreek af dat iedereen op een bepaald tijdstip weer aanhaakt op de online-meeting.

b. Outdoor optie

  • Zorg dat de jongeren de Meervoudige Intelligenties Test gemaakt hebben voordat jullie als groep bij elkaar komen. Dus deel de test in de groepsapp. 
  • Lees het bijbelgedeelte en maak maak duo's. Daarna maak je met elkaar een wandeling van maximaal 30 minuten. Tijdens deze wandeling gaat elk duo aan de slag met een verwerkingsopdracht, passend bij hun intelligentie. Maak een foto van bovenstaande verwerkingsvoorbeelden en deel dit in de groepsapp.
  • Gebruik telefoons om muziek of een liedje op te nemen, een elfje of voordracht op te nemen of en video te maken van een rollenspel et cetera. Wees creatief en denk out-of-the-box.