infopagina

Pastor worden?

Op 21 juni 2024 heeft de generale synode van de Protestantse Kerk een aantal besluiten genomen over wie er in de Protestantse Kerk als beroepskracht in gemeenten kan werken. Het klopt dat naast de predikant ook de zogenoemde pastor als voorganger kan worden aangesteld.

Principebesluit

De besluitvorming van 21 juni 2024 is een principebesluit. Er moet nog veel worden uitgewerkt; dit geldt bijvoorbeeld voor de opleidingseisen voor de pastor. Om die reden is het nog niet mogelijk vragen hierover te beantwoorden.

Het gaat nog zeker tot en met 2025 duren voordat hier meer duidelijkheid over is. In de tussentijd is het advies dat je je blijft scholen als theoloog. Zie hiervoor het aanbod binnen de permanente educatie van de Protestantse kerk en de PThU.