11 tips om jong en oud te betrekken bij een kliederkerk

Eén van de kernwaarden van Kliederkerk is dat alle leeftijden erbij horen. Toch is dat een hele uitdaging. Hoe spreek je al die verschillende leeftijden aan? Deze tips helpen je om jouw Kliederkerk ‘alle-leeftijden-proof’ te maken.

Natuurlijk doen we er alles aan om ervoor te zorgen dat kinderen zichzelf kunnen zijn bij Kliederkerk, maar het is geen kinderkerk. Het is een gemeenschap van jong en oud die al kliederend wil ontdekken wat de Bijbelverhalen ons te zeggen hebben en wat het navolgen van Jezus betekent. Niet als verschillende generaties van elkaar gescheiden, maar door van elkaar te leren.

Tip 1: Stop met denken in vrijwilligers en deelnemers

Zie Kliederkerk als plek om te groeien in je eigen gaven en in geloof. Dat geldt voor iedereen: voor de oudere dame die in de keuken bezig is, de tiener die een activiteit begeleidt, of het kind dat aan het kliederen is. Het gaat dus niet om hoeveel kinderen bij de activiteiten bezig zijn geweest, maar hoe een ieder binnen de gemeenschap kan groeien. Bekijk alle taken binnen Kliederkerk als een potentiële plek voor iemand om te groeien in gaven en geloof, ongeacht leeftijd of waar ze staan op hun geloofsweg.

Tip 2: Wees welkom voor iedereen

Het klinkt als een open deur, maar verwelkom je als Kliederkerk daadwerkelijk iedereen? Sta je bij de deur om de kinderen welkom te heten met een naambadge? Of geef je ook aandacht aan de volwassenen? En hoe ben je als kernteam? Verwelkom je elkaar als teamleden van alle leeftijden? Vraag je hoe het gaat met de ander?

Tip 3: kijk door de ogen van jong en oud

Zorg dat de activiteiten voor alle leeftijden uitdagend zijn. Denk voor tieners en volwassenen aan activiteiten met meer uitdaging, zoals een groot mozaïek maken, iets in elkaar timmeren of bloemschikken. Jonge kinderen kunnen onder begeleiding ook hieraan meedoen.

Tip 4: stel goede vragen

Er zijn genoeg vragen die uitdagend zijn voor jong en oud en die iedereen op zijn of haar eigen niveau kan beantwoorden. Stel bij een activiteit over een Bijbeltekst de vraag: ‘Wat zou Jezus hiermee bedoelen?’ of ‘Wat vind je mooi, moeilijk, of verrassend in dit verhaal?’ of ‘Hoe zie je dat in je eigen leven terug?’ Zo ontstaat er tijdens een activiteit niet alleen ruimte om te doen, maar ook om te praten en luisteren.

Tip 5: kies variatie in de liederen

De viering is bij uitstek de plek om te benadrukken dat je een gemeenschap bent van jong en oud. Kies bijvoorbeeld niet alleen kinderliederen, maar ook liederen die volwassenen aanspreken. Kinderen zullen aan je lippen hangen als je ze vertelt wat het lied met jou als volwassene doet. Bovendien zullen volwassenen zich meer betrokken voelen bij het viermoment.

Tip 6: bedenk rituelen waaraan iedereen mee kan doen

Er zijn genoeg rituelen die iedereen begrijpt en waar jong en oud op eigen niveau invulling aan kan geven. Laat bijvoorbeeld iedereen die wil een kaarsje aansteken voor iemand anders bij wijze van gebed. Zulke rituelen zijn betekenisvol voor kinderen én volwassenen.

Tip 7: stel aan iedereen vragen

Wanneer je in de viering vragen stelt over het verhaal, laat dan ook volwassenen antwoorden. Als dit te spannend is voor mensen die voor het eerst bij Kliederkerk zijn, laat dan eerst iemand uit je team antwoorden. Zo bouw je binnen je viering een cultuur op waarin jong en oud met elkaar deelt.

Tip 8: Zorg ook goed voor de volwassenen

Broodjes knakworst, pannenkoeken, cupcakes: het is gemakkelijk om kinderen te verwennen met een lekkere maaltijd. Maar denk je ook aan de volwassenen bij de catering? Serveer bijvoorbeeld een lekker wijntje en zorg voor hartige hapjes.

Tip 9: Stel ‘vliegende keepers’ in

Maak een aantal mensen vrij om rond te lopen, mensen welkom te heten en erbij te betrekken. Kijk als ‘vliegende keeper’ actief naar bezoekers die zich verloren lijken te voelen. Misschien kunnen zij een tiener overhalen om spontaan bij te springen bij het klaarmaken van de maaltijd of weten ze die vader die wat ongemakkelijk bij de ingang staat voor te stellen aan een opa die ook van voetbal houdt.

Tip 10: Mystery guests

Vraag verschillende mensen (een tiener, een oudere, een single) om eens naar jouw Kliederkerk te komen als mystery guest. Vertel hen dat je graag wilt dat iedereen zich welkom voelt en vraag naar hun ervaringen en verbeterpunten. Natuurlijk moet je ook wat doen met hun feedback.

Tip 11: Neem de communicatie onder de loep

Kijk eens kritisch naar het woordgebruik in je persbericht, op Facebook en op je flyer. Noem je alleen kinderen en hun ouders/verzorgers of verwelkom je ook anderen? Op welke plekken hang je posters op? Laat een single of een vijftiger naar je publicaties kijken en vraag wanneer hij/zij zich aangesproken voelt.

Een gemeenschap van jong en oud vormen is een uitdaging. Het begint met het uitspreken van de intentie. Verwacht niet dat het meteen allemaal lukt. Samen groeien in geloof en als gemeenschap gaat nou eenmaal rommelig. Als dat ergens mag is dat bij Kliederkerk, waar je al kliederend vormgeeft aan geloof. Heb jij nog meer tips? Stuur ze naar kliederkerk@protestantsekerk.nl.