Kom als gemeente in actie voor Oekraïne!

Jurjen de Groot, directeur Kerk in Actie, roept plaatselijke kerkelijke gemeenten op om in actie te komen voor Oekraïne. "Ik denk dat iedereen geschokt is door wat er in Oekraïne gebeurt. We voelen ons machteloos. Maar het geloof geeft de kracht om hoe dan ook het goede na te streven. Hoe wanhopig de situatie ook is. Daarom roep ik de kerken op om ook juist nu te laten zien dat we geloven in delen van wat we ontvangen hebben."

Kerken zetten zich al jarenlang in voor vluchtelingen. Voor God telt namelijk elk mens.

Collecteren

Collecteren is een eenvoudige manier om dit te doen. Er zijn diverse materialen beschikbaar om de collecte te ondersteunen. Kerken kunnen gebruik maken van deze collecteafkondiging en dit kerkbladbericht. Donderdagmiddag ontvangen diaconieën en predikanten nog meer materiaal ter ondersteuning van de collecte voor Oekraïne.

Opvangen vluchtelingen

Maar Jurjen de Groot hoopt dat kerken ook bereid zijn de gevluchte groep Oekraïners gastvrij te ontvangen. "Laat kerken een veilige haven van troost en veiligheid voor deze mensen zijn. Overleg als kerk wel eerst met de burgerlijke gemeente wat je kunt doen om Oekraïners op te vangen. Het is belangrijk dat dit goed is afgestemd."

Wat gemeenten kunnen doen en waar ze aan moeten denken bij het opvangen van vluchtelingen is te lezen in dit artikel: