Russische christenen spreken zich uit tegen de oorlog | Belang van godsdienst in Europa

Het belangrijkste oecumenische nieuws van de afgelopen periode op een rijtje: - Oekraïens-Orthodoxe Kerk lid van de CEC - Russische christenen spreken zich uit tegen oorlog - CEC voorkomt Deense wetgeving  - Growing Faith bij Church of England - Kirchentag - Oproep voor digitaal welzijn  - Belang van godsdienst in Europa

Oekraïens-Orthodoxe Kerk lid van de CEC

De raad van bestuur van de Conferentie van Europese Kerken (CEC) heeft een positief besluit genomen over de lidmaatschapsaanvraag van de Oekraïens-Orthodoxe Kerk. Het aanvraagproces gaat door als de stappen die vermeld staan in de grondwet van de CEC genomen zijn.

Russische christenen spreken zich uit tegen oorlog

Een groep Russische theologen sprak zich eind vorig jaar uit tegen de oorlog in Oekraïne en vooral tegen de vermenging van kerk en staat. De verklaring is ingegeven door de situatie in Rusland, maar bevat in feite een universele boodschap. Heleen Zorgdrager, hoogleraar Systematische Theologie en Genderstudies aan de PThU, kwam via een kennis in Wit-Rusland in contact met de opstellers van de verklaring. Zij wilden schriftelijk op haar vragen ingaan, wel anoniem. De tekst van het interview is integraal geplaatst op het Platform Oosters Christendom.
Zie ook het artikel op theologie.nl.

CEC voorkomt Deense wetgeving

Meer dan twee jaar nadat de Conferentie van Europese Kerken (CEC) haar bezorgdheid uitte over de voorgestelde wet in Denemarken die vertaling van preken uit andere talen vereist, is die voorgestelde wet geschrapt. De voorgestelde wet had de bedoeling haatzaaiende uitlatingen van extremistische predikers te voorkomen. Het zou Duitse, Roemeense, Engelse en andere niet-Deense gemeenten hebben gedwongen hun preken in het Deens te vertalen, en daarmee hun rechten hebben geschonden om hun christelijke erfgoed vrij en openlijk te eerbiedigen. De CEC ziet het schrappen van de voorgestelde wet als een overwinning voor de mensenrechten.

Growing Faith bij Church of England

De Church of England wil met de beweging Growing Faith kinderen, jongeren en gezinnen helpen om een zinvol leven te leiden, door de lens van het christelijk geloof. Kerken, scholen en huishoudens werken hierin samen. Elk bisdom heeft één of meer Growing Faith-champions aangesteld.

Kirchentag

Over een paar weken is het zover: van 7 tot 11 juni nodigt Neurenberg mensen uit voor de Kirchentag. Er is een keur aan evenementen, discussies en muziek op dit Duitse evangelische kerkcongres. Via de Kirchentagapp, downloadbaar vanaf de website, is iedere bezoeker op de hoogte van het complete programma.

Oproep voor digitaal welzijn

Het Church Action on Labour and Life (CALL)-netwerk houdt op 24 mei van 17.30 tot 19.00 uur een webinar met de titel Call for digital wellbeing. Het webinar onderzoekt digitaliseringsbehoeften die ethisch moeten worden ontworpen en vormgegeven. Het project wordt financieel ondersteund door de Europese Commissie om de harmonie tussen het digitale welzijn van samenlevingen en duurzaamheid te bespreken, en om ethische en praktische richtlijnen te geven. Inschrijven voor het webinar kan op de website.

Belang van godsdienst in Europa

De Europese koepel van gereformeerde kerken (WCRC-Europe) spreekt over het belang van godsdienst in een tijd van diepe verdeeldheid in Europa. Leven met het perspectief van het Koninkrijk van God voor ogen geeft richting en moed. De liturgische eredienst en de dienst aan God in het dagelijks leven hebben elkaar nodig. De koepel schreef zeven stellingen ‘van echte godsdienst in de kerk in de nood van het heden’.

Benieuwd naar de liturgie van de kroning Charles III en Camilla?

Bezoek dan de website van de Church of England