Scriba woont Nationale Holocaust Herdenking bij

Op zondag 29 januari organiseerde het Nederlands Auschwitz Comité de jaarlijkse Nationale Holocaust Herdenking. Scriba René de Reuver was erbij. “Zo’n collectieve herdenking doet veel met me.”

Wereldwijde herdenking

De herdenking vond plaats bij het Spiegelmonument 'Nooit Meer Auschwitz' in het Wertheimpark in Amsterdam. Niet alleen in ons land worden de slachtoffers van de Holocaust en van andere genocides herdacht, Auschwitz is uitgegroeid tot universeel symbool voor de massavernietiging van onschuldige burgers. De herdenking op The Holocaust Memorial Day is wereldwijd.

Erkenning en verantwoordelijkheid

Belangrijk, vindt scriba René de Reuver. “We herdenken een diep ingrijpende gebeurtenis uit het verleden en actualiseren deze. Hoe verhouden we ons ertoe? Tijdens de Kristallnachtherdenking in 2020 heb ik namens de Protestantse Kerk verklaard dat we erkennen dat de kerk mede de voedingsbodem heeft bereid waarin het zaad van antisemitisme kon groeien, en dat we ons daar verantwoordelijk voor weten. Zo’n collectieve herdenking van de Holocaust doet veel met me. Ik vind het belangrijk om erbij te zijn.”

Enorme opgave

De herdenking is ook heel nodig, vervolgt De Reuver, nu deze week uit onderzoek bleek dat 23 procent van de jongvolwassenen in ons land twijfelt aan de Holocaust. “Een heel volk werd uitgesloten en moest worden uitgemoord, 6 miljoen Joden zijn omgebracht. De herinnering aan de Holocaust verwatert, terwijl we na de Tweede Wereldoorlog stelden: dit nooit meer. Het is onze verantwoordelijkheid om dit telkens weer in herinnering te brengen. Opdat we niet vergeten. Een enorme opgave.”

Rood stoplicht

In de kerk delen we de mooie verhalen met elkaar, maar ook verhalen die het absolute kwaad vertegenwoordigen moeten verteld worden, vindt De Reuver. “De Holocaust vond plaats in christelijk Europa. We lieten een regime ontstaan dat uitmoordt. Het kwaad zit in ons mensen, daar moeten we niet voor wegkijken. De Holocaust moet als een rood stoplicht in het geheugen van mensen zitten, ook als je het zelf niet meegemaakt hebt. We moeten ervoor zorgen dat er geen generatie opgroeit die er niet meer van weet. In de kerk kunnen we dat doen in onder meer preken, catechese en Vorming & Toerusting.”

Om in de viering aandacht te geven aan de herdenking is hier een handreiking te vinden.

Meer informatie over de herdenking is hier te vinden.