Annabell de Jong: "Ik hoop dat de kerk een hedendaags geluid vindt"

Ze heeft verschillende banen buiten de kerk gehad, maar heeft veel moeite gedaan om het papiertje voor kerkelijk werker te krijgen. Annabell de Jong (1973) heeft een duidelijk besef van roeping. “Ik zie dat in mijn werk bevestigd. Ik hoor dat ook van mensen om mij heen. Ik ben hier op mijn plek.”

• kerkelijk werker in de wijkgemeente Ambacht-Oost in Vlaardingen
  • opleidingen op het gebied van religie en missie aan o.a. het European National College en Manchester University
  • voelt zich staan aan de progressieve kant van de Protestantse Kerk

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

“Enthousiaste mensen om me heen die me ondersteunen en meedenken, maar me zo nodig ook tegenspreken. Mensen ook die ideeën oppakken. Ik zoek nog iemand die met mij wil reflecteren op waar ik mee bezig ben: wat ging goed, wat kan beter?”

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

“Door in deeltijd te werken, een bewuste keus. En door andere dingen te doen buiten dit werk. Ik doe een studie, geef Pilatesles en heb hobby’s. Verder heb ik geleerd om ingewikkelde dingen niet mee naar huis te nemen en er niet te zwaar aan te tillen.”

Welk onderdeel van je werk doe je het liefst?

“Het begeleiden van processen met een bevredigend resultaat waar mensen blij en gemotiveerd van worden. Een onderdeel van mijn werk zijn crisisgesprekken met een element van mediation erin. Als ik eraan bijdraag dat mensen die in conflict zijn weer samen door één deur naar buiten kunnen, ben ik voldaan.”

Met wie zou je graag een keer aan tafel zitten?

“Met de broers John en Charles Wesley. John was theoloog, Charles schreef hymnes: christelijke teksten op melodieën die je in de kroeg zingt. Heel knap. Op meer persoonlijk vlak met mijn twee te vroeg overleden oma’s. De ene zou ik geloofsvragen willen stellen, van de andere zou ik haar vluchtverhaal willen horen. Zij woonde met haar familie in Pommeren, voormalig Duitsland, nu Polen. Toen de Russische troepen kwamen, zijn zij uit hun huis verdreven.”

Hoe zie je de rol van de kerk in de samenleving, en jouw rol daarin?

“De kerk die van betekenis is op de plek waar ze staat. Als kerk hebben we een boodschap van hoop waarvoor we ons niet hoeven schamen en die we niet hoeven verstoppen. Als het gaat om mijn rol daarin moet ik opletten dat ik mijn taken beperk nu we een ambulant predikant hebben voor de helft van de tijd van de vorige predikant.

Welk boek, welke film of podcast raad je collega’s aan?

De Ongelooflijke Podcast die thema’s durft te bespreken buiten de eigen bubbel. En verder het kinderboek What is God like? van Rachel Held Evans, het boek A bigger picture van Vanessa Nakate, over klimaatverandering en de invloed daarvan op het zuiden. En de verzameling artikelen Christian Climate Action: Time to Act.”

Is er een bijbeltekst die met je meegaat?

“Er zijn er twee waar ik vaker op terugval. Het element van vraag-antwoord in Psalm 121 vind ik erg mooi. ‘Van waar komt mijn hulp? Mijn hulp komt van de HEER.’ En een tekst uit Jozua 1 die eindigt met: ‘Wees sterk en moedig’, met de bevestiging dat God met je meegaat waar je ook heen gaat.”

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

“Dat ze een hedendaags geluid vindt, van betekenis voor mensen van deze tijd. Dat ze moedig is, durft te bidden en kaarsen aan te steken in tijden van onderdrukking. Dat ze tegen de stroom in durft te staan voor gerechtigheid. En wie weet: een opwekking. Historisch gezien zou het zomaar kunnen, om de zoveel jaar zie je dat in de geschiedenis terug. Er is hoop.”

Lees meer in de serie over roeping: