‘Door dit project heb ik een nieuwe vriendin gekregen’

Caroline Kos is projectcoördinator én maatje bij ’Zoals JIJ’ in Utrecht. Zoals JIJ koppelt tienermeiden met jonge vrouwen. ‘We hebben iets meer vrijwilligers dan tieners, maar dat is ook goed, dan hebben de meiden iets te kiezen. Ze kiezen een maatje omdat die iets vergelijkbaars heeft meegemaakt als zij, of omdat ze dezelfde hobby hebben. Ze mogen het zeggen als ze niet zo’n klik voelen, maar dat gebeurt bijna nooit.’

"De koppeling is voor een jaar, maar vaak gaat het contact daarna door. 'Het was zo leuk,' hoor ik dan, 'we houden contact.' We hebben tot nu toe ruim dertig koppelingen gemaakt. Ons doel voor dit jaar is 25."

Leuke dingen doen

"De doelgroep bestaat uit kwetsbare tienermeiden, vaak hebben ze op verschillende vlakken problemen. Het is best een klus om ze te bereiken, maar dankzij contacten met andere hulpverleners, in het buurtteam bijvoorbeeld, komen we met ze in contact. De vrijwilliger en de tiener gaan samen vooral leuke dingen doen. De vrijwilliger is geen hulpverlener, Zoals JIJ valt onder de informele zorg."

"De meiden zien de vrijwilliger als een wat oudere zus, als een rolmodel. Als je samen dingen doet, bijvoorbeeld een taart bakken, kom je vanzelf tot een gesprek over dingen waar de meiden met hun vriendjes of op school of met hun ouders tegenaan lopen. Ze hebben vaak maar een klein sociaal netwerk en dan is iemand met wie je kunt praten heel waardevol. En het is ook vertrouwd, wat je bespreekt, blijft tussen jullie – tenzij we ons zorgen maken over de veiligheid," benadrukt Caroline, "dan zeggen we: 'Dit moet je ook met je hulpverlener bespreken, anders doe ik het'."

Nieuwe vriendin

Caroline heeft pedagogische wetenschappen gestudeerd met een master maatschappelijke opvoedingsvraagstukken. 'Hoe kun je de samenleving zo organiseren dat je problemen voorkomt', legt ze uit. Ze is zelf ook vrijwilliger geworden. "Ik vind het leuk, en ik maak mee wat de andere vrijwilligers meemaken, daardoor kan ik hen beter ondersteunen. Mijn maatje zei in het begin soms nog u tegen me, maar wat later zei ze: “Door dit project heb ik een nieuwe vriendin.” Ik heb nu een jaar contact met haar, haar situatie schommelt nogal. Het is voor haar een uitdaging om een relatie op te bouwen, zich te verbinden. Voor mij is het ook leerzaam: zij komt uit een andere wereld, een ander milieu. Wat ze allemaal moet meemaken... Ik mag haar helpen, maar ik moet er niet van wakker liggen. Het geeft me voldoening er voor haar te kunnen zijn als anderen het laten afweten: ik ben een keer met haar meegegaan naar het ziekenhuis. En zij is op mijn verjaardag gekomen, heeft mijn vriend ontmoet en gezien hoe mijn huisgenoten met elkaar omgaan. Je betrekt je maatje in je leven, zo vervul je als vrijwilliger een voorbeeldrol."

Subsidie aanvragen

Zoals JIJ ontvangt subsidie van Fonds Kerk en Wereld. We stimuleren kerken en organisaties om activiteiten op te zetten op het grensvlak van geloof en samenleving. De subsidie gaat naar (grote en kleine) projecten rond de thema’s ‘verbinden’, ‘het christelijk geloof actualiseren en praktiseren’ en ‘de ontmoeting tussen levensbeschouwingen’.

Heeft jouw project ook financiële steun nodig? Vraag vandaag nog subsidie aan via protestantsekerk.nl/kerk-en-wereld-subsidie-aanvragen/

Lees ook: