Geen zin in Kerst

Scriba René de Reuver heeft geen zin in Kerst dit jaar. Toch verrast en overrompelt het kerstevangelie hem opnieuw.

Ik heb dit jaar geen zin in kerst. De aanslag op de kerstmarkt in Berlijn, de bomaanslag door IS in een Koptische kerk in Egypte en de in puin geschoten straten van Aleppo staan voor mij in schril contrast met de gezellige huiselijkheid van kerst. En dan zijn de Koptische kerk in Egypte en Aleppo slechts twee plekken waar mensenlevens niet tellen.

Neem hierbij het groeiend aantal politieke leiders dat elkaar verdringt op de apenrots. Ze zien zichzelf als ‘redders van het vaderland’ die opkomen voor het eigen volk tegenover de boze buitenwereld. Hun wereld en die van kerst rijmen voor mij niet.

Onverbiddelijk

Maar ook al heb ik geen zin in kerst, de kerstavond en het kerstfeest dienen zich aan. De kerkelijke kalender is onverbiddelijk. En: gelukkig maar. Goed dat ik niet overgeleverd ben aan mijn emoties, maar ze doorbroken worden door het kerstfeest.

Niet om in de donkerste dagen van het jaar even weg te dromen uit de harde werkelijkheid van het leven. Veilig achter gesloten gordijnen, in een door de kerstboom sfeervol verlichte kamer, gezellig met geliefden aan het kerstdiner. Kerst droomt niet weg uit het harde leven, maar staat er midden in.

Is God gek geworden?

Toen Jezus werd geboren, ging het er veel minder geriefelijk en heel wat rauwer aan toe dan bij ons familiediner. De geboorte van Christus vond plaats in een net zo chaotische wereld als die van ons, vol met mensen op drift. De Bijbel schetst een rauw plaatje: Jezus ligt in een voerbak voor de dieren. Want er was voor hen nergens plaats om te slapen. Volgens een Napolitaans kerstlied begrepen de hemelse engelen er niets van. Zij vroegen zich af of God gek geworden was om in het stro te gaan liggen terwijl hij over de hemel diende te regeren.

Het verhaal van de geboorte van Christus is geen succesverhaal. Geen glitter, geen glamour. God komt in de verwarring van het leven, onder mensen voor wie het leven een probleem geworden is. Het verhaal staat haaks op de succesverhalen van machthebbers. Het is een uitzonderingsverhaal: Immanuël, God met ons, in de ellende van het leven, opdat in deze bizarre wereld en in onze kwetsbare levens het licht sterker zal zijn dan de duisternis.

Ook al heb ik geen zin in Kerst toch overrompelt dit vreemde verhaal me en verrast me. Hopelijk reset het mijn emoties. Het kerstverhaal als vindplaats van hoop.

Gezegende kerstvieringen toegewenst!

Ds. René de Reuver, scriba Protestantse Kerk in Nederland

---

Op Eerste Kerstdag spreekt ds. René de Reuver over deze tekst in de Vermoeden-viering (IKON) op Radio 5 om 22.00 uur.