Kerkenraad nieuwe stijl Goor roept vragen op. Ds. de Jong reageert.

Het artikel over de kerkenraad nieuwe stijl van de Hofkerk in Goor werd in een paar dagen tijd duizenden keren gelezen. Zelfs de landelijke kranten, Nederlands Dagblad en TC Tubantia, pakten het nieuws op.

Blijkbaar is een kerkenraad die zichzelf opnieuw uitvindt groot nieuws. Via social media reageerden mensen enthousiast: ‘dit willen wij ook in onze gemeente, hoe implementeer je zoiets?’. Maar er werden ook kritische vragen gesteld over de ambtsvisie achter deze opzet. ‘Hol je het ambt niet uit als je iedereen maar ambtsdrager maakt?’, vroegen mensen zich af.

Tijd dus om deze vragen voor te leggen aan ds. Wim de Jong van de protestantse gemeente Goor:

Hoe implementeer je zo'n nieuwe structuur?
Implementatie is een proces, waarbij beleidsontwikkeling een belangrijke rol speel. Eerst moet je de vraag beantwoorden ‘hoe willen we gemeente zijn?’. Dit vraagt om een breed gesprek binnen de gemeente. Hoe staan de vrijwilligers er tegenover? Hoe staan de gemeenteleden er tegenover? Wat betekent het om ambtsdrager te zijn? Deze vragen hebben we eerst met elkaar besproken. Op basis daarvan hebben we besloten tot deze nieuwe opzet waarbij iedere vrijwilliger ambtsdrager kan worden als hij/zij dat wil. In Goor hebben de oude en nieuwe structuur nog een tijdje naast elkaar gefunctioneerd. Toen bleek dat de nieuwe structuur werkte, zijn we volledig overgestapt.

Wat is de ambtsvisie hier achter? Degradeer je het ambt niet als je iedereen maar ambtsdrager maakt?
Het gesprek over de visie op het ambt is erg belangrijk. Daarbij is het goed om ook het 'ambt van alle gelovigen' uit de Petrusbrief mee te nemen in het inhoudelijk gesprek. En het vraagt ook om een doordenking van de huidige samenleving en de manier waarop jongere mensen verplichtingen op kunnen nemen naast alle andere zaken die hen bezig houden. Wij hebben de tegenvraag gesteld: degradeer je het ambt niet als deze alleen is toegesneden op vutters die graag vergaderen?

Is vergaderen met 80 mensen niet meer een gemeenteavond in plaats van een kerkenraadsvergadering?
Spannende vraag die wij ons ook hebben gesteld. Toch blijkt op de gemeenteavond er voor een gedeelte ander publiek te komen. Veel 75+ers zijn geen ambtsdrager geworden, maar komen wel graag op gemeenteavonden, die meer een informatief karakter hebben.

Hoe leid je überhaupt een vergadering van 80 mensen?
Vergaderingen met grote groepen vraagt om een strakke discipline: driekwart van de vergadering is inhoudelijk gesprek in kleine groepjes. Deze groepjes doen een korte plenaire terugkoppeling voor de gehele kerkenraad. Dat werkt effectiever dan met 80 mensen tegelijkertijd overleggen. En hierdoor komen alle kerkenraadsleden aan het woord. In kleine groepjes praat je makkelijker mee dan in een grote groep. Zo voorkom je dat op een vergadering maar enkele mensen steeds aan het woord zijn.

Daarnaast wordt aan de kerkenraadsleden gevraagd om vragen over agendapunten van te voren schriftelijk al door te geven. Dat vergt voorbereidingstijd van de kerkenraadsleden, maar scheelt tijd in zo’n grote vergadering. En natuurlijk kan er tijdens de avonden een gesprek ontstaan over een punt, dan is het aan de voorzitter om dit in goede banen te leiden.

>30 april: Hofkerk Goor trekt jongere kerkenraadsleden door kerkenraad nieuwe stijl