New Dutch Connections laat vluchtelingen opnieuw in zichzelf geloven

New Dutch Connections is één van de projecten die een groot bedrag heeft ontvangen van Fonds Kerk en Wereld. In het najaar van 2020 zijn ze weer begonnen met het spelen van Bright Side of Life – met vallen en opstaan, want ook New Dutch Connections kreeg te maken met  coronabesmettingen.

Artistiek leider Bright Richards vertelt: ‘We hebben sommige voorstellingen meerdere keren moeten verschuiven, en speelden soms twee of drie voorstellingen op een dag. Toch waren er genoeg mooie momenten. Zo hadden we een online optreden bij de Vrije Universiteit waar ook de koningin digitaal te gast was, en waren in Emmen en Houten de burgemeesters aanwezig bij onze voorstellingen.

‘Ik merk dat kerken en theaters de kat uit de boom kijken. We moeten wachten tot er veel meer mensen gevaccineerd zijn – wij zijn geen voetballers die dagelijks getest worden! Je wilt niet op je geweten hebben dat iemand bijna fataal ziek wordt, zoals onze collega, met wie het nu gelukkig weer goed gaat. De wil is er, maar uit gezondheidsoverwegingen durf je niet.’

Future Citizens

‘We zijn ook verder gegaan met de voorbereiding van een nieuwe voorstelling, Future Citizens. Daarin vertellen we de verhalen van tien vluchtelingen die hun plek en draai in de samenleving hebben gevonden. Ze hebben een huis en een baan, maar lopen toch nog tegen dingen aan. Zo raakte een vrouw uit Rwanda, die hier inmiddels advocaat is, in paniek toen er in haar treincoupé militairen  binnenkwamen. Rationeel weet ze dat ze veilig is in Nederland, maar haar lijf trok zich daar niets van aan. Zo sterk was de herinnering aan de genocide die ze heeft meegemaakt.

We maken de voorstelling in nauwe samenwerking met het bedrijfsleven en koppelen elk verhaal aan zeven mensen die graag bij hetzelfde bedrijf willen komen werken als waar de verteller inmiddels werkt. Die 10x7 mensen staan symbool voor de 70e verjaardag van het VN Vluchtelingenverdrag. We streven ernaar om de voorstelling op die verjaardag in première te laten gaan. Daarna willen we door het land eendaagse Future Citizens-festivals organiseren.’

Rolmodellen

‘In oktober 2020 ging het project ‘Rolmodellen’ van start. NDC heeft gesettelde vluchtelingen geworven en opgeleid om als rolmodel voor statushouders te fungeren. Ze laten zien dat het kan, een plek vinden in de samenleving. En ze zijn vraagbaak voor alle praktische vragen die statushouders hebben. Bright: ‘Rolmodellen lijkt op Future Citizens, maar de mensen in Future Citizens zijn in een heel andere fase dan statushouders in de opvang. De voorstelling is gelaagder dan het project: vanuit een theatraal perspectief laten we persoonlijke groei en emancipatie van de hoofdpersonen zien.’ Bright besluit opgewekt: ‘Onze impact is het afgelopen jaar niet zo groot geweest als we wensten, maar we zijn dankbaar voor wat we wél hebben kunnen doen en optimistisch over de toekomst.

Kijk voor meer informatie over het project op: newdutchconnections.nl

Lees hoe je jouw project een boost kunt geven met hulp van fonds Kerk en Wereld: