Protestantse Kerk
Doorgaan naar hoofdinhoud
Vindplaats van geloof, hoop en liefde

Denkstof 'Is het christelijk geloof als enige waar?'

Pijl naar links Ideeën

Denkstof 'Is het christelijk geloof als enige waar?'

In dit programma gaan de jongeren aan de slag met de vraag: is het christelijk geloof als enige waar? Er zijn naast het christendom ook veel andere religies, zoals bijvoorbeeld de Islam, het Jodendom, Hindoeïsme en Boeddhisme. Hoe kunnen we met die andere religies omgaan? En wat weten de jongeren er eigenlijk over? Daarnaast denken we na over wat het Christendom uniek maakt.

Dit programma bevat een introductie, verdieping, verwerking en afsluiting. Bij introductie, verdieping en verwerking kan gekozen worden uit twee verschillende werkvormen. Kies werkvormen die het beste bij jou en je groep passen.

Doelen

  • De jongeren leren wat ze van andere religies kunnen leren, en tegelijk wat er uniek en bijzonder is aan het christelijke geloof.
  • De jongeren denken na over wat Jezus voor hen betekent.
  • De jongeren ontdekken dat er verschillende godsbeelden zijn.

NB: ga op een respectvolle manier met andere religies om.

Introductie

  • Tijdsduur: 25 minuten.
  • Nodig: 
    • Laptop/telefoon met internet.
    • Link van de Denkstof aflevering.
    • Bij optie 2: 5 grote vellen papier (A3) met een daarop een afbeelding van het symbool van verschillende religies (Christendom ✝️, Jodendom ✡️, Islam ☪️, Hindoeïsme en Boeddhisme ☸️). (Zie bijlage) en pennen of stiften.
  • Doelen:
    • De jongeren vormen een mening over het christelijk geloof, en hoe dat geloof zich verhoudt tot andere religies.
    • De jongeren leren verschillende religies kennen.

Optie 1: Verschillende religies

Denkstof aflevering
Kijk met elkaar de Denkstof video #11: Is het christelijk geloof als enige waar?

Bespreek met elkaar, na het kijken van de video, de volgende vragen:

  • Geef een eerste reactie.
  • Wat vind je mooi/goed aan de video?
  • Waar ben je het mee eens? 
  • Waar ben je het niet mee eens? En waarom?

Ga met elkaar in gesprek 

  • Welke religies kennen de jongeren? Wat kunnen zij er over vertellen? 
  • Kennen ze mensen in hun eigen omgeving die een andere godsdienst aanhangen? 
  • Wat zien zij voor verschillen/overeenkomsten met het christelijk geloof? 
  • Waarom hadden Joram en Renier een vergiet op hun hoofd aan het begin van de aflevering? Als jullie het niet weten, zoek het eens op!

Leef je in

Verdeel de groep in groepen van 2 of 3 jongeren. 

Laat elke groep een religie kiezen, dit mag elke religie zijn. Geef elke groep 10 minuten de tijd om informatie over deze religie op te zoeken. Denk daarbij aan bepaalde kleding kenmerken, voedselvoorschriften, welk(e) boek(en) de gelovigen lezen, etc. Zorg dat elke groep tenminste één telefoon met internet heeft om de informatie op te zoeken. Leef je echt in de religie in en beeld je in dat je zelf deze religie aanhangt. 

Na 10 minuten mogen de verschillende groepen elkaar vragen stellen. Welke godsdienst hangen de andere jongeren aan? Let op: de religie zelf mag niet genoemd worden en de groep mag alleen met ‘ja’ of ‘nee’ antwoorden. De groep die het snelst de religie van de andere groep(en) heeft geraden, heeft gewonnen.

Optie 2: Symbolen

Brainstorm

Hang verdeeld in de ruimte de vijf grote vellen papier met de symbolen van verschillende religies op. Deel pennen/stiften uit en geef de jongeren 5-10 minuten de tijd om zoveel mogelijk associaties op te schrijven. Weten ze bij welk symbool welke religie hoort? En waar denken ze aan bij de betreffende religies?

Als de jongeren een of meer symbolen niet kennen kun je ze daar als leiding uiteraard bij helpen. 

Gesprek

Als de jongeren uitgeschreven zijn, ga je met elkaar in gesprek over wat opgeschreven is. 

  • Over welke religie wisten de jongeren veel? En over welke religie minder? Moet daar misschien nog wat over opgezocht worden? 
  • Komen de verschillende gedachten met elkaar overeen of wordt er over verschillende religies verschillend gedacht? 
  • Welke informatie is nieuw voor ze?

Denkstof aflevering
Kijk vervolgens met elkaar de Denkstof video #11: Is het christelijk geloof als enige waar?

Bespreek met elkaar, na het kijken van de video, de volgende vragen:

  • Geef een eerste reactie.
  • Wat vind je mooi/goed aan de video?
  • Waar ben je het mee eens? 
  • Waar ben je het niet mee eens? En waarom?

Verdieping

  • Tijdsduur: 15-25 minuten.
  • Nodig:
    • Bijbel.
    • Pen en papier.
    • Bij optie 2: pen/papier, schilderdoek/papier, verf en kwasten, stiften, potloden, pennen, tijdschriften, lijm, scharen en overige knutselspullen.
  • Doelen: 
    • De jongeren ontdekken wat het unieke van het christelijk geloof is in vergelijking met andere religies.
    • De jongeren denken na over wat Jezus voor hen betekent.

Optie 1: De onbekende God (gesprek)

Bijbel

  • Lees met elkaar Handelingen 17:22-31.
  • Geef de jongeren een paar minuten om het gedeelte nogmaals voor zichzelf te lezen.
  • Waar gaat het bijbelgedeelte over?
  • Hebben ze vragen over het gedeelte? Wat valt ze op, wat vinden ze mooi of wat snappen ze niet?
  • Wie is de ‘onbekende God’ waar Paulus het over heeft?

Jezus

Reinier zegt in de Denkstof-video: “Alle mensen lijken op God, mensen zijn op zoek naar God, hebben iets van God meegemaakt. Dat geldt ook voor de Romeinen die Zeus vereren. Maar, zegt Paulus, ik heb iets unieks ontdekt, en dat is Jezus. Jezus is echt iets bijzonders.”

  • Wat vind je van dit citaat?
  • Is er een verschil tussen Jezus en andere goden? Welk verschil kun je benoemen? 
  • Heeft dit verschil invloed op jouw geloof?
  • Als de vraag “Is het christelijk geloof als enige waar?” aan jou gesteld wordt, wat zou je dan antwoorden?

Optie 2: Een stukje hemel op aarde (creatief) 

Bijbel

  • Lees met elkaar 1 Johannes 5:20
  • Wat zegt deze tekst volgens jou?

Jezus: hemel op aarde

Reinier zegt in de Denkstof-video: “Alle andere religies zullen ook zeggen: wij hebben iets van God meegemaakt, God heeft zich geopenbaard. Maar bij Jezus is God mens geworden. Hij is niet even op visite gekomen, het is geen hallucinatie, maar hij is mens geworden. Hij is vermengd met de mens. De hemel is vermengd met de aarde. Dat is heel intiem. Hij krijgt ons vlees en bloed. Als mensen krijgen we dus heel intiem en dichtbij een blik in de hemel. Zo is God blijkbaar, zo is God als hij op aarde is. En dat biedt heel veel hoop.”

Wat vind jij van dit citaat uit de video? Ben je het hier mee eens? Of niet? Leg je mening uit.

  • Hoe ziet een stukje hemel op aarde er volgens jou uit?

Maak een tekening/schilderij, schrijf een verhaal/gedicht of maak een collage met als thema ‘hemel op aarde’.

Bespreek na afloop met elkaar wat iedereen heeft gemaakt. Vraag of jongeren willen delen wat ze gemaakt hebben. 

Tip: Hang de kunstwerken op in jullie jeugdruimte of in de kerk.

Verwerking

  • Tijdsduur: 20 minuten.
  • Benodigdheden 
    • Bij optie 1: groot papier (bijvoorbeeld A3), pennen/stiften/kleurpotloden, Bijbel 
    • Bij optie 2: tv of beamer waarop je een film kunt bekijken
  • Doelen:
    • De jongeren denken na over hun beeld van God.
    • De jongeren ontdekken dat verschillende mensen verschillende godsbeelden hebben.
    • De jongeren leren dat er ook in de bijbel verschillende beelden voor God gebruikt worden.

Optie 1: Godsbeelden

In de video wordt besproken dat elk geloof een eigen kijk op God heeft, of zoals Reinier het verwoord: elk geloof heeft een stukje waarheid van wie God is. 

  • Wat is jouw beeld van God? Als je God zou moeten omschrijven, hoe zou je dat dan doen? Vertel daar iets over aan elkaar. Je kunt als leiding beginnen, omdat het voor jongeren misschien lastig is om hier een antwoord op te geven.
  • Neem een groot vel papier en schrijf in het midden groot ‘God’. Wie of wat is God voor jou? Schrijf die gedachten een op. Gebruik verschillende kleuren stiften en potloden. 
  • Ook in de Bijbel worden verschillende beelden voor God gebruikt. Zoek de volgende bijbelteksten op:
    • Deuteronomium 32:11
    • Psalm 71:3
    • Jeremia 18:6
    • Jesaja 49:15
    • Hosea 13:8
    • Psalm 23:1
    • Exodus 15:26
    • Psalm 97:1
  • Wordt er in de bovenstaande teksten over God gesproken? Hoe wordt er over God gesproken? Schrijf ze ook op het papier of maak er een tekening van. 
  • Zoek een plaatje op dat voor jou weergeeft hoe je iets van God ervaart in jouw leven. Deel dit met elkaar, of print het uit en plak het op het papier. 

Tip: Hang het papier met jullie Godsbeelden op in jullie jeugdruimte.

Optie 2: Story of God

Willen jullie meer weten over verschillende godsdiensten? Kijk met elkaar naar de video: Who is God? | A Pastor, A Rabbi and an Imam | The Story of God. Let op: de video is in het Engels, je kunt ondertiteling aanzetten zodat het beter te volgen is. In de video is een gesprek te zien tussen een rabbijn, een imam en een predikant over de vraag ‘Wie is God?’. Dit doen zij in reactie op een aflevering van de serie The story of God. In deze serie gaat Morgan Freeman verschillende religies langs op zoek naar antwoorden.

Ga achteraf met elkaar in gesprek: 

  • Wat is de eerste reactie van de jongeren?
  • Wat hoorden ze voor het eerst? Wat wisten ze al? 
  • Wat vinden ze van de verschillende godsbeelden die in de aflevering uitgelegd worden?
  • Herkennen ze iets van hoe ze zelf over God denken?

Meer bekijken? Je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om de hele aflevering met elkaar te bekijken (te zien via Netflix of via deze link). Een aflevering duurt ongeveer 45 minuten.

Afsluiting

Sluit af met het uitspreken van een gebed en/of het zingen van een lied.

Voorbeeldgebed 

Trouwe God en Vader,

Wij danken u voor deze avond. Dank u dat we samen mochten nadenken over het christelijk geloof en wat het verschil is met andere religies. Wij danken u voor uw zoon Jezus. Dat Hij naar de aarde kwam waardoor wij ‘een stukje hemel op aarde’ hebben.

Wij vragen u: ga met ons mee en breng ons de volgende keer allemaal weer veilig bij elkaar. 

In Jezus’ naam,
Amen.

Liedsuggesties

Lees hier meer over Denkstof BEAM >