Denkstof 'Schepping of evolutie, wat moet ik geloven?'
In dit programma denken de jongeren met elkaar na over schepping en evolutie. Staan schepping en evolutie lijnrecht tegenover elkaar? Kun je in de schepping geloven als je ook in evolutie gelooft?
Voor sommige christenen is het duidelijk: God schiep volgens Genesis 1 de wereld in 6 dagen. De evolutietheorie is daarom in strijd met het christelijk geloof. Volgens sommige wetenschappers is het duidelijk dat wanneer je gelooft in evolutie je daarnaast niet kunt geloven in een God die Schepper is. Er zijn ook christenen die een heel andere visie hebben: volgens hen horen schepping en evolutie bij elkaar en gebruikte God de evolutie om de wereld en haar bewoners te scheppen.
In dit programma verkennen we deze ideeën en leren jongeren om zelf na te denken over dit thema, gaan ze in gesprek met hun leidinggevenden en bepalen ze waar zij staan in de discussie 'schepping of evolutie?'
Leidinggevenden
Bereid het thema goed voor. Wil je meer weten lees dan bijvoorbeeld deze Theologische achtergrondinformatie. Bedenk daarbij voor jezelf wat jouw mening is als leidinggevende met betrekking tot evolutietheorie en schepping en wat je de jongeren zou willen meegeven rondom dit thema.
Christenen gaan, of ze nu wel of niet in de evolutietheorie geloven, vaak wel uit van God als grondslag van het leven. We geloven daarom niet dat wij er maar toevallig zijn, maar dat deze wereld, en wij dus ook, is gewild door God. Dat willen we de jongeren in deze les meegeven.
Doelen
- De jongeren denken na over danken voor de schepping, zorgen voor de schepping en genieten van de schepping.
- Jongeren denken na over wat de implicaties zijn van het belijden van God als de schepper
- De jongeren ontwikkelen, naar aanleiding van bijbelgedeelten, een eigen visie op de evolutietheorie.
Introductie
- Doel: Jongeren halen hun kennis op over schepping en evolutie
Denkstof aflevering
- Tijdsduur: 10 minuten
- Nodig: link van de denkstof aflevering.
Vraag de jongeren wat de evolutietheorie is. Bespreek kort met hen wat zij vinden van de evolutietheorie.
Kijk met elkaar de Denkstof video #13: Schepping of evolutie, wat moet ik geloven?
Bespreek de video kort met elkaar.
- Geef een eerste reactie op de video. Wat vind je er van?
- Heb je dingen gehoord die je nog niet wist?
- Waar ben jij het mee eens?
- Waar ben je het niet mee eens? Waarom?
Kies nu één van onderstaande opties.
Optie 1 : Hints
- Tijdsduur: 15-20 minuten
- Nodig: pennen en papier.
- (Eventueel: print een afbeelding van een aap uit als trofee)
- Verdeel de jongeren in twee groepjes. De ‘schepping’-groep en de ‘evolutie’-groep.
- De groep gaat per thema een aantal woorden bedenken die bij hun thema (hetzij schepping hetzij evolutie) hoort.
- Telkens beeld één lid van de groep één van de gekozen woorden uit. De jongeren van de andere groep moeten raden. De groep van wie de meeste woorden goed geraden zijn heeft gewonnen. Ludiek idee: print een afbeelding van een aap uit op stevig karton en deel die uit: deze trofee is voor de gewonnen groep.
Optie 2 - Genesis en evolutie
- Tijdsduur: 20-30 minuten
- Nodig:
- Bijbel;
- biologieboek of geschiedenis boek met daarin uitleg over de evolutietheorie (je kunt jongeren vragen hun biologieboek mee te nemen als daarin iets staat over evolutie).
- Verdeel de jongeren in twee groepjes. Het ene groepje leest uit het biologieboek of het geschiedenisboek, de andere groep uit Genesis 1.
- De beide groepen houden een korte speech over: of hun boek iets nuttigs leerde over evolutie en waarom.
- Ga daarna met de jongeren in gesprek.
- In hoeverre spreken Genesis 1 en het biologieboek of geschiedenisboek elkaar tegen?
- Kunnen de beide verhalen ook naast elkaar bestaan volgens de jongeren? Hoe zou dat kunnen? Wat vinden de jongeren daarvan?
- Is er misschien ook een probleem?
Verdieping
- Doelen:
- De jongeren denken na over wat het betekent dat God schepper is.
- De jongeren denken na over letterlijke en metaforische betekenis van bijbelteksten.
- De jongeren beleven iets van de schoonheid van de natuur.
Optie 1: De natuur in
- Tijdsduur: 20-30 minuten
- Nodig:
- Bijbel;
- Telefoon om foto’s te maken.
Lees met elkaar psalm 104.
Bespreek daarna met elkaar:
- 1: Reinier noemt in de Denkstof video Psalm 104, welk vers noemt hij?
- 2A: Wat er staat geschreven in Psalm 104, is dat letterlijk bedoeld, figuurlijk of beide? Waarom?
- 2B Lees Genesis 1, wat daar staat geschreven, is dat letterlijk bedoeld, figuurlijk of beide? Waarom?
- 3: Zegt Psalm 104 iets over Gods invloed/betrokkenheid bij de wereld volgens jou? Merk je daar iets van? Zo ja, wat merk jij daarvan in het dagelijks leven?
We gaan naar buiten. Maak een wandeling met elkaar. Zoek tijdens de wandeling iets uit de schepping/natuur wat jij mooi vindt. Maak er een foto van. Deel je foto jullie de groepsapp. Bespreek na afloop de foto’s. Waarom heb je voor deze foto gekozen?
Optie 2 Kunst!
- Tijdsduur: 15-20 minuten
- Nodig:
- Bijbel;
- Vragen (eventueel uitgeprint)
- Materiaal voor het kunstwerk: pen, papier, verf etc.
- 1: Lees met elkaar psalm 104. Een vers uit deze psalm komt ook voor in de Denkstof video. Wat zegt Reinier over dit vers? Wat vind je van zijn ideeën bij dit vers?
- 2A: Wat er staat geschreven in Psalm 104, is dat letterlijk bedoeld, figuurlijk of beide? Waarom?
- 2B: Lees Genesis 1, wat daar staat geschreven, is dat letterlijk bedoeld, figuurlijk of beide? Waarom?
- 3: Zegt Psalm 104 iets over Gods invloed/betrokkenheid bij de wereld volgens jou? Merk je daar iets van? Zo ja, wat merk jij daarvan in het dagelijks leven?
- 4: Psalm 104 is een gedicht, een loflied op God als schepper van de wereld. Maak zelf een gedicht of een schilderij of een ander kunstwerk over iets dat jij mooi vindt in de natuur. Bespreek na afloop de kunstwerken. Leg aan elkaar uit wat je gemaakt hebt en waarom.
Verwerking
- Doelen:
- De jongeren denken na over wat het betekent dat God hun schepper is.
- De jongeren denken na over hoe het feit dat God alles geschapen heeft ook nu belangrijk is in het dagelijks leven. Ook leren ze dat dat gevolgen kan hebben voor hoe je tegen het leven van nu aankijkt.
Optie 1: Je bent er niet toevallig
- Tijdsduur: 20-30 minuten
- Nodig:
- Bijbel;
- Device om lied te luisteren;
- Kaarten, pennen, postzegels;
- Liedtekst (bijlage).
Gesprek
Lees met elkaar Psalm 139. Beantwoord de volgende vragen:
- Wat spreekt je aan in deze psalm?
- Wat heeft God te maken met (het ontstaan) van ons leven volgens deze psalm?
- Wat heeft God te maken met het ontstaan van jouw leven volgens jou?
- Voor veel mensen is Psalm 139 een psalm die hen helpt als ze het moeilijk hebben.
- Waarom denk jij?
- Is er een zin in deze psalm die jou zou kunnen helpen in lastige tijden?
Luister een lied
Luister met elkaar het lied. Stuur de liedtekst door in jullie groepsapp.
- ‘Alles is gezegend’ van Typhoon https://www.youtube.com/watch?v=Yt5VaXrY58E
- Of het lied Everything van Lauren Daigle: https://www.youtube.com/watch?v=zgvV_iQW4O0
Wat heeft dit lied te maken met de schepping? Zie je overeenkomsten met psalm 139? Met welke zin uit dit lied ben jij het eens? Of welke zin vind jij herkenbaar? (NB laat de jongeren zelf kiezen welk lied ze willen kiezen. Heb je tijd over: luister dan beide liederen.)
Kaartje
Het lied (of de liederen) en psalm 139 bieden mensen hoop, doordat ze iets vertellen over hoe God verbonden is met ons leven.
- Wie ken jij die wel wat hoop kan gebruiken? Schrijf die persoon vanavond nog een kaartje! Stuur het kaartje op of doe het in de brievenbus. Zet er eventueel een zin uit Psalm 139 of uit één van de liederen op.
Optie 2: Omgaan met de schepping
- Tijdsduur: 20- 30 minuten
- Nodig:
- Bijbel;
- Handschoenen of papierprikkers;
- Afvalzakken.
Lees Genesis 1 met elkaar:
- God zorgde voor het ontstaan van de aarde. Wat zegt dat jou over hoe we met de aarde om moeten gaan?
- De aarde is van God, wij mensen laten er vaak rommel in achter. Hoe zou jij beter met de aarde om kunnen gaan? Kunnen jullie als jeugdgroep of kerk bijvoorbeeld minder afval produceren het komende jaar? Bedenk wat jullie willen gaan doen.
Aan de slag
- Ga in tweetallen naar buiten. Neem handschoenen of een papierprikker mee en een grote vuilniszak. Ruim alle rommel op die jullie onderweg tegenkomen.
- Bekijk wat de ‘oogst’ is. Zitten er nog bruikbare materialen in? Flesjes, bakjes en dergelijke? Maak deze goed schoon en recycle het! Maak bijvoorbeeld van een lege fles een plantenbak of vaas, kijk online voor nog meer ideeën. Gooi het overige materiaal weg, let op doe dit verantwoord (papier in de papierbak, plastic bij het plastic etc.)
Afsluiting
Sluit af met een gebed en (of) een lied
Voorbeeld gebed
Schepper van het leven,
Dank u dat u alles geschapen hebt.
En dat wij niet bij toeval op aarde zijn, maar dat u ons gewild heeft zoals we zijn.
We danken u voor iedereen die hier zit. Wilt u ons zegenen, zodat we elke dag uit uw liefde mogen leven en heel ons leven aan anderen iets van uw liefde mogen laten zien.
Amen
Liedsuggesties
- Liedboek 981’ Zolang er mensen zijn op aarde.’
- Alles is gezegend - Typhoon
- Wonderlijk - Sela
Lees hier meer over Denkstof BEAM >