Protestantse Kerk en KRO-NCRV geven vervolg aan het paasverhaal met The Passion Hemelvaart

The Passion krijgt een vervolg op donderdag 26 mei: The Passion Hemelvaart. KRO-NCRV en de Protestantse Kerk in Nederland willen de kijker kennis laten maken met het verhaal van Hemelvaart, het ultieme verhaal over vertrouwen. Bovendien een verhaal dat naadloos aansluit bij het thema ‘Alles komt goed?!’.

The Passion Hemelvaart

Al sinds de middeleeuwen is Hemelvaartsdag een officieel erkende christelijke feestdag, maar de betekenis van deze dag is lang niet bij iedereen bekend. KRO-NCRV en de Protestantse Kerk in Nederland slaan de handen in één om de kijker kennis te laten maken met dit verhaal. The Passion Hemelvaart, gaat door waar de paasvertelling in The Passion eindigt.

Het vertelt het verhaal van Jezus die is opgestaan en aan zijn discipelen vraagt zijn werk voort te zetten. The Passion Hemelvaart wordt net als The Passion naar het nu getrokken waardoor het actueel en herkenbaar is. Ook de bekende muziekhits zullen niet ontbreken. Zowel Nederlandstalige als in het Nederlands vertaalde internationale hits, krijgen binnen de context van The Passion Hemelvaart een verrassende nieuwe lading.

‘Dit verhaal verdient een groot podium’

Jurjen de Groot, directeur dienstenorganisatie: “Ontzettend mooi dat The Passion een voortzetting met Hemelvaart krijgt. The Passion bracht het paasverhaal weer naar de massa. Dat hopen we ook te bereiken met dit vervolg. Daarin zien we dat liefde sterker is dan de dood. Dit verhaal verdient een groot podium omdat het nog steeds inspireert. Ook als de toekomst donker lijkt, overwint het licht.”

Directievoorzitter KRO-NCRV, Peter Kuipers: “Het is een langgekoesterde wens om dit verhaal achter Hemelvaart ook te vertellen. Het is een van de minst bekende feestdagen in ons land, maar heeft een bijzondere boodschap. Dit verhaal laat bij uitstek zien, dat er zelfs in de donkerste dagen lichtpuntjes zijn. Daarmee willen we kijkers inspireren en hoop bieden. Waar Pasen troost biedt en verbindend is, is het hemelvaartverhaal activerend met een oproep aan iedereen om op te staan. Net als het paasverhaal, wordt ook dit eeuwenoude verhaal in een actuele vertelling verpakt, met herkenbare onderwerpen en pakkende muziek.”

Durf je op te staan?

In The Passion Hemelvaart vertelt KRO-NCRV het verhaal vanuit drie perspectieven: Petrus (Thomas Cammaert), de verteller (Ruud de Wild) en Maria Magdalena (Kim-Lian van der Meij). Zij wordt vergezeld door Maria (Noortje Herlaar) en de discipelen. Maria Magdalena is de eerste die ontdekt dat het graf van Jezus (Soy Kroon) leeg is en heeft het eerste contact met hem na zijn kruisiging. Ze krijgt de boodschap om samen met de discipelen het werk voort te zetten. Petrus dwaalt elders door de Achterhoek met een flink schuldgevoel omdat hij zijn beste vriend in de steek heeft gelaten. Kunnen Petrus, Maria en de discipelen zonder bewijs aannemen dat Jezus nog leeft? Durven ze op te staan om hem te ontmoeten?

The Passion 2022 wordt mede mogelijk gemaakt door Protestantse Kerk in Nederland, Kansfonds en Gemeente Doetinchem en geproduceerd door Mediawater.

The Passion Hemelvaart wordt uitgezonden op donderdag 26 mei om 20.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 1. The Passion 2022 wordt live vanuit Doetinchem uitgezonden op Witte Donderdag 14 april om 20.30 uur bij KRO-NCRV op NPO 1.

Zie ook:

Foto: The Passion 2022 | Fotograaf: Sander Mulkens