Kerk als thuisplek

Wat is de kerk als thuisplek?

Voor de verbondenheid met de kerk als geloofsgemeenschap zijn voor kinderen en jongeren de volgende zes kernwaarden essentieel:

1. Volwaardigheid: kinderen en jongeren zien als gelijkwaardige en volwaardige gelovigen
  2. Impact: de aanwezigheid van kinderen en jongeren heeft zichtbaar invloed heeft op het geheel van de gemeente
  3. Veiligheid: fysieke en emotionele veiligheid voor kinderen en jongeren
  4. Talent: het talent van kinderen en jongeren wordt gezien en benut
  5. Verbondenheid: kinderen en jongeren staan in betekenisvolle verbinding met andere generaties. Daarbij is sprake van wederkerigheid tussen de generaties.
  6. Empathie: Zowel de kinderen en jongeren als de andere generaties doen actief hun best om zich in te leven in elkaars leef- en belevingswereld

Growing Young

Het project 'Kerk als thuisplek' is mede ontstaan naar aanleiding van het Amerikaanse onderzoek en bijbehorende boek Growing Young.

Hoe scoort jouw gemeente als kerk als thuisplek voor kinderen en jongeren? Doe de quickscan!

Deze quickscan bestaat uit dertig stellingen over ‘kerk als thuisplek’. Deze zijn gebaseerd op zes kernwaarden: volwaardigheid, impact, veiligheid, talent, verbondenheid en empathie.

Start de quickscan 'Kerk als thuisplek'

Gespreksvragen bij Kerk als thuisplek

Ga als vrijwilligers voor het jeugdwerk met elkaar in gesprek aan de hand van de volgende vragen. Op die manier verken je met elkaar het thema 'Kerk als thuisplek voor kinderen en jongeren' voordat je aan de slag gaat.

1. Als je naar je eigen gemeente kijkt, wanneer ervaar je zelf dat de kerk voor jou een thuisplek is?
  2. In hoeverre werken de huidige ‘mainstream’ activiteiten binnen de gemeente mee aan de cultuur: ‘kerk een thuisplek voor kinderen en jongeren?’
  3. Hoe verhouden zich het gezin (thuis) en de kerk als thuisplek voor kinderen en jongeren zich tot elkaar?
  4. Als je morgen iets zou kunnen doen om het thuisgevoel in je kerk te versterken, waar zou je dan mee starten?

Werkvormen per kernwaarde

Met een bepaalde kernwaarde aan de slag in jouw gemeente? Bekijk dan onderstaande suggesties: