Directeur ASN bank Arie Koornneef: “Kerken moeten investeren in vernieuwing”

Een spaarpotje voor moeilijke tijden en daarnaast investeren in vernieuwing. Dat is verstandig financieel beleid voor een kerk, zegt Arie Koornneef (1969). De voormalig voorzitter van de kerkenraad van de Protestantse Gemeente Amerongen is sinds 2017 directeur van ASN Bank.

Wat betekent uw christelijk geloof voor u?

“De essentie van geloof is voor mij: laten zien waar geloof voor staat. Zorg en liefde voor een ander, voor de wereld. Mijn gemeente wil er zijn voor het dorp. Ik wil kerken en geloven met de mensen die ik doordeweeks ook tegenkom bij de Jumbo. In een kerkdienst kan ik geraakt worden, door muziek, beelden, teksten soms. Ik vind het fijn om dat na de dienst met anderen te delen. Zo vorm je een geloofsgemeenschap, in de kerkdienst en bij de koffie erna.

Ik was jeugdouderling en daarna voorzitter van de kerkenraad. In die functie was ik betrokken bij de totstandkoming van de Protestantse Gemeente Amerongen-Overberg in 2017. In Overberg hebben we een hervormde wijkgemeente, in Amerongen een fusie van de hervormde gemeente in de Andrieskerk en de gereformeerde kerk in De Ark. De Ark is ons kerkelijk centrum, de kerkdiensten vinden plaats in de monumentale Andrieskerk.”

Aan die fusie zat vast ook een financiële kant.

“Er was geld nodig om de Andrieskerk toekomstbestendig te maken. We namen de gemeente mee in onze plannen. Een deel van de opbrengst uit de verkoop van twee gebouwen investeerden we in de verbouwing. Er is nu een open liturgisch centrum, ruimte voor multimedia, en er zijn nevenruimtes voor de kinderen. Qua duurzaamheid konden we weinig met dit rijksmonument. Geen zonnecollectoren, geen dubbelglas.

Een kerkenraad moet zijn gemeenteleden goed informeren over wat hij met hun geld doet. Wij lieten zien hoe je met geld goede, toekomstgerichte dingen kunt doen. Zo trokken we ook de meeste twijfelaars over de streep.”

U werkte voorheen als fondsenwerver bij Youth for Christ en Simavi.

“Welk werk je ook doet, het belangrijkste is dat je werkt vanuit je hart, je diepste drijfveren. Dat geldt ook voor mij, als directeur van ASN Bank. Ik heb een open blik en kan creatief denken vanuit wat de ander nodig heeft. Bij Simavi richtte ik een aantal fondsen op, onder andere voor oogzorg. Als bestuursleden vroeg ik mensen uit de branche, zoals de directeur van Pearle. Dat werkte prima. Zo organiseerde ik betrokkenheid en bereikte ik nieuwe netwerken met mogelijke geldgevers.

“De impact van wat kerken doen is enorm”

Zoiets kunnen kerken ook doen, en mogen daarin gerust minder bescheiden zijn. We vinden wat we doen min of meer normaal, het is tenslotte wat Jezus ons heeft voorgedaan. Maar de impact van wat kerken doen, als een van de grootste vrijwilligersorganisaties, is enorm. Denk aan pastoraat, onzichtbaar en zo belangrijk. Denk aan diaconale projecten, stille hulp, ondersteuning van jeugd. In Amerongen organiseren wij al jaren Kamp Vrijuit, een vakantieweek voor kinderen die daar anders niet aan toekomen.

De kerk doet zoveel goeds en is zoveel meer dan een gebouw. Het is Gods werk én mensenwerk. Bedenk als gemeente hoe je dat kunt laten zien. Werk daaraan, organiseer betrokkenheid, ook van mensen buiten de eigen kring. Dat gaat niet van de ene op de andere dag, je hebt een lange adem nodig. Stel je doelen hoog, daag je organisatie uit, wees niet bang voor mislukkingen. Misschien mislukken drie van de tien dingen die je bedenkt. Geen probleem, je hebt het toch geprobeerd. Een groep jongeren uit onze kerk bracht voor een diaconale reis naar Moldavië € 20.000 bij elkaar. Ze organiseerden allerlei acties, waaronder een sponsordiner in een kersenboomgaard.”

Hoe voert een kerk verstandig financieel beleid?

“Elke bankier zegt: wie verstandig is, houdt een spaarpotje voor moeilijke tijden en een reserve voor onderhoud van je gebouw. Investeer daarnaast als kerk in vernieuwing, essentieel voor de toekomst van je gemeente. Investeer in je vrijwilligers, zij vormen je grootste kapitaal. Bevorder hun deskundigheid, vergroot hun vaardigheden. Zorg dat ze zich prettig voelen in hun kerkenwerk.

Kijk voor mogelijke inkomsten ook buiten je gemeente. Voor de verbouwing van de Andrieskerk schreven wij externe fondsen aan, met succes.

Er zijn gemeenten die succesvolle financiële acties voerden. Leer daarvan. En als je spaart of belegt, doe dat dan duurzaam. Bij ASN Bank, bijvoorbeeld.”

Is het bankwezen een totaal andere wereld?

“Dat valt reuze mee. Ook wij doen goede dingen met geld. De ASN werd in 1960 opgericht vanuit de vakbeweging. De eerste bestuurders waren ervan overtuigd dat alles wat de bank doet, moet bijdragen aan een duurzame, rechtvaardige wereld. Dat zit stevig in ons DNA. Ik vind het een eer en een grote verantwoordelijkheid om in dat spoor verder te gaan.

We zijn een betrekkelijk kleine speler. Daarom delen we alles wat we doen met anderen. Met veertien andere financiële instellingen werken we bijvoorbeeld aan een leefbaar loon voor werkers in de kledingindustrie. We zoeken verbinding met onze klanten en gaan het land in om met hen in gesprek te gaan. Ook werken we samen met de Jonge Klimaatbeweging en laten ons inspireren door jonge geesten.

“Alle kleine beetjes helpen; de druppel op de gloeiende plaat bestaat niet”

Tip voor gemeenten: ga in gesprek met jongeren, dan stroomt er een frisse beek door je gemeente. We investeren alleen in bedrijven die passen binnen ons duurzaamheidsbeleid. Zo draagt een bank, net als een kerk, bij aan een betere wereld. Ik heb voor mijn werk veel van de wereld gezien. Zo weet ik dat alle kleine beetjes helpen. De druppel op de gloeiende plaat bestaat niet.”

Tekst: Kees Posthumus | Beeld: Sandra Haverman