Veelgestelde vragen

Wat is de procedure om een preekconsent voor een kerkelijk werker aan te vragen of te verlengen?

Om als kerkelijk werker een preekconsent te verkrijgen, zijn de volgende stappen van belang:

1. De kerkenraad moet eerst de goedkeuring vragen van het breed moderamen van de classicale vergadering, die onder meer beoordeelt of dit preekconsent echt nodig is. De criteria daarvoor zijn het getalscriterium (zijn er te weinig predikanten in deze classis) en het pastoraal criterium (is de kerkelijk werker als pastor en gemeenteopbouwer herkenbaar in de kerkdienst).

2. De kerkelijk werker dient een door de kerk aangewezen of erkende HBO-opleiding gevolgd en voltooid te hebben en ingeschreven te staan in het register van kerkelijk werkers.

3. De kerkelijk werker moet de cursus ‘Homiletische en Liturgische vorming’ van het Protestantse Centrum voor Toerusting en Educatie op Hydepark in Doorn gevolgd en voltooid hebben, dan wel hiervoor ingeschreven staan.

4. De kerkenraad vraagt bij het breed moderamen van de classicale vergadering het preekconsent aan.

5. Bij een eerste aanvraag nodigt de commissie preekconsenten de kerkelijk werker uit voor een gesprek met twee leden van deze commissie.

6. Na het gesprek formuleert de commissie voor de kleine synode een advies over het verlenen van het preekconsent. De kleine synode verleent het preekconsent en vraagt de kerkelijk werker ten overstaan van het breed moderamen van de classicale vergadering de belofte af te leggen.

7. Het preekconsent voor een kerkelijk werker wordt de eerste keer verleend voor twee jaar, daarna telkens voor periodes van vier jaar. Hiervoor moet opnieuw het bovenstaande materiaal worden ingeleverd. Dat geldt ook als de kerkelijk werker verandert van gemeente of classis.

8. De kerkelijk werker ontvangt supervisie of wordt op een andere wijze begeleid in zijn taken betreffende het preekconsent.