Christelijke opening vergadering: bijbelstudie, bezinning, gedicht, meditatie of overdenking

Diverse suggesties voor de opening van een kerkenraadsvergadering of een vergadering van de beroepingscommissie, diaconie, kindernevendienst of een pastorale vergadering.

Opening vergadering Bijbel

In de ideeënbank zijn diverse Bijbelstudies en vergaderopeningen te vinden. Iedere week wordt dit aanbod aangevuld met een nieuwe opening.

Bekijk de vergaderopeningen

Gebeden en gedichten

Om een vergadering te openen met een gebed of een gedicht zijn de volgende boeken geschikt.

Aan tafel met Jezus
Scriba ds. René de Reuver nam het initiatief voor een bezinningsboek voor de Veertigdagentijd. ‘Aan tafel met Jezus’ is geschikt voor persoonlijke lezing en voor bespreking in een groep of een viering.
Tijdens zijn leven op aarde had Jezus vele ontmoetingen. Juist in deze ontmoetingen leren we wie Jezus is en wat zijn boodschap is. ‘Aan tafel met Jezus’ beschrijft zeven van deze ontmoetingen, beschreven door zeven theologen die zich ieder hebben ingeleefd in een van deze personen.
Prijs €9,99
'Aan tafel' bestellen

Gebedenboek 'U die voor ons uitgaat'

U die voor mij uitgaat, gebeden voor onderweg
Dit Petrus-gebedenboek wil woorden aanreiken om biddend onze weg door het leven te gaan, bij blijdschap en verdriet, thuis en in de gemeente, samen en alleen. De gebeden in dit boek zijn geschikt voor persoonlijk gebruik, maar ook bruikbaar voor lezing in kerkdiensten of vergaderingen. Ze werden geschreven door verschillende predikanten uit de Protestantse Kerk in Nederland, bij het jaarthema 2021-2022, ‘Van U is de toekomst’.
Prijs €9,99
'U die voor mij uitgaat' bestellen

Vaste grond
In de Petrus-uitgave ‘Vaste grond’ zoeken predikanten Marleen Blootens, Piet de Jong, Pim Brouwer en Corine Beeuwkes handvatten in de levens van verschillende mannen en vrouwen in het Oude en Nieuwe Testament. Wat kunnen wij vandaag de dag leren van hun ervaringen?

Het boekje 'Vaste grond' is een uitgave van de Protestantse Kerk in Nederland, bij het jaarthema 'Van U is de toekomst'. Het boekje bevat korte overdenkingen, (gespreks)vragen, citaten en gebeden rondom het thema 'Vertrouwen'.
'Vaste Grond' gratis bestellen

Opening vergadering Bezinning

Daarnaast zijn er in de ideeënbank ook een aantal werkvormen te vinden die uitnodigen tot een langere bezinning op een bepaald thema. Bijvoorbeeld de visienota van de Protestantse Kerk met als titel 'Van U is de toekomst'.

Foto: gemeenteavond Protestantse Gemeente Breukelen. Fotograaf: Niek Stam.