Oecumenisch wereldnieuws: spreken over God; God en de Big Bang en geloof in politieke processen

Europese kerken spreken over God. 'Kunnen we nog over God praten in onze geseculariseerde en plurale samenleving? En zo ja, hoe?'. Kerkelijk jeugdwerker verkozen tot Miss Duitsland. Een webinar over het geloof in politieke processen. De LWF is op zoek naar voorbeelden van klimaatacties door jongeren.

God, avondmaal en seksualiteit

Kunnen we nog over God praten in onze geseculariseerde en plurale samenleving? En zo ja, hoe? En waarom moeten we over God spreken? Deze vragen worden op ons Europese continent en in de kerken soms heel verschillend beantwoord. De scriba en de preses van de synode, ds. René de Reuver en ds. Marco Batenburg, hebben in december 2022 in het Oostenrijkse Bad Vöslau meegepraat over het document Spreken over God. Het is een initiatief van de Gemeenschap van Protestantse Kerken in Europa, waarin de Protestantse Kerk in Nederland participeert. De Gemeenschap werkt ook aan een document over seksualiteit/gender en een over het avondmaal, waaraan resp. ds. Heleen Zorgdrager en ds. Marco Batenburg meewerken.

Documentaire ‘Luther tegen Zwingli’

Wat onderscheidt lutherse, gereformeerde en ‘verenigde’ kerken en wat verbindt hen? In de documentaire ‘Luther tegen Zwingli’ ontmoeten predikanten uit deze kerken elkaar en onderzoeken overeenkomsten en verschillen. Kerkhistoricus professor Thomas Kaufmann en Margot Käßmann, voormalig voorzitter van de Raad van de Evangelische Kirche in Duitsland, duiden de ontwikkelingen. De documentaire Luther gegen Zwingli is in het Duits geproduceerd door Bibel TV en gratis verkrijgbaar.

Webinar over rol van geloof in politieke processen

Als onderdeel van haar initiatief Pathways to Peace houdt de Conferentie van Europese Kerken (CEC) samen met ‘Inclusive Peace’ een webinar over de rol van op geloof gebaseerde actoren in politieke processen met betrekking tot Oekraïne en Rusland. Het webinar vindt plaats op maandag 24 april, 15:00 – 17:30 (CET). De inschrijving voor deelname is geopend.

LWF zoekt voorbeelden van klimaatacties door jongeren

De Lutherse Wereld Federatie zoekt kleinschalige klimaatprojecten die zijn geïnitieerd en begeleid door jongeren (18 tot 30 jaar). Deze klimaatprojecten kunnen maximaal 2000 euro van de LWF ontvangen. Voorstellen kunnen tot 30 april worden ingediend. Voorwaarde is dat de jongeren via hun gemeenten verbonden zijn aan de LWF. De projecten moeten lopen van juli tot oktober 2023.

Bedreigde diersoorten tellen op kerkhoven

Parochies in heel Engeland en Wales nemen deel aan de Churches Count on Nature, een jaarlijks programma waarbij mensen kerkhoven bezoeken en de plant- en diersoorten die ze tegenkomen vastleggen.

Stichting helpt huisvestingscrisis aanpakken

De Church of England heeft een stichting opgericht om praktisch advies en begeleiding te coördineren aan kerken en bisdommen die hopen de huisvestingscrisis in hun gemeenschappen aan te pakken.

God and the Big Bang

God and the Big Bang is een nationaal onderwijsproject, georganiseerd door St. John's College aan de Universiteit van Durham (Schotland). Dit project biedt scholieren van 10-18 jaar de mogelijkheid om enkele van de grootste vragen van het leven te ontdekken, in discussie te gaan met deskundige geloofswetenschappers en in debat te gaan met hun leeftijdsgenoten.

Jeugdwerker verkozen tot Miss Duitsland

Kira Geiss uit Baden-Württemberg is de nieuwe Miss Duitsland. Het succes wil ze gebruiken voor wat haar na aan het hart ligt: ​​kerkelijk jeugdwerk. De 20-jarige won de Female Leader Award die voor het eerst werd uitgereikt.