Missionair kerk-zijn

Geef gehoor aan je missionaire roeping

Ontdek waar de missionaire kansen en kracht ligt van jouw geloofsgemeenschap

Stappenplan missionair kerk-zijn

Geef gehoor aan je missionaire roeping. Ontdek waar de missionaire kansen en kracht ligt van jouw geloofsgemeenschap.

Stappen missionair kerk-zijn

Materialen & tips

1. Ontdek waar de missionaire kansen en kracht ligt van jouw geloofsgemeenschap

Begin niet zomaar. Analyseer je omgeving. Kijk wat er nodig is. Luister naar God en naar elkaar. Pas als je goed luistert, ontdek je waar jouw missionaire roeping toe leidt.

Ga naar de online cursus 'leren pionieren' en volg de les 'viervoudig luisteren'

Voor predikanten en kerkelijk werkers:
volg de missionaire opleiding 'Kerk naar buiten'.

2. Met welke groep mensen wil je je in het bijzonder verbinden? Bijvoorbeeld:

• Twintigers / dertigers
  • Buurtbewoners
  • Gezinnen

3. Kies een vorm die bij deze mensen past

Je kunt zelf een vorm bedenken. Je kunt ook gebruik maken van het aanbod dat de Protestantse Kerk en haar partners bieden. Bij twintigers & dertigers kan je bijvoorbeeld gebruik maken van de cursus Vieren. Bij buurtbewoners kan je denken aan het zoeken van sporen van God in het dorp, of een missionair-diaconaal project of het starten van een pioniersplek. Voor gezinnen is kliederkerk een hele geschikte missionaire vorm.

Meer informatie over:

4. Organiseer die vorm met de initiatiefnemers en betrek mensen daarbij.

In de vorige stap staan diverse vormen genoemd waar de Protestantse Kerk ervaring mee heeft en ondersteuning bij biedt. Klik op de links om te ontdekken hoe je deze vorm kunt organiseren.

5. Communiceer over jouw initiatief

Maak jouw initiatief bekend. Doe dit niet alleen bij de start, maar herhaal dit regelmatig. Het mooiste is als je steeds iets nieuws te vertellen hebt. Bijvoorbeeld de aankondiging van een bijzondere activiteit of een bereikte mijlpaal.

Bekijk de themapagina communicatie voor tips & trics.