Arnhemse studentenpastor verbindt in pandemie studenten aan stadsgenoten

Er is geen dag hetzelfde voor studentenpastor Iris Springvloet in Arnhem, ze verbindt thuiszittende studenten aan  stadsgenoten, organiseert (online) groepsgesprekken (over rouw) en gaat met een student die zich heeft bekeerd tot de islam na, wat deze keuze betekent voor de omgang met zijn familie.

Sinds september 2019 werkt Iris Springvloet als studentenpastor, via de mobiliteitspool van de Protestantse Kerk Nederland, bij Arnhem Student Point (ASP). Zij zijn een non-profit organisatie om studenten te ondersteunen, te inspireren en te verbinden. De activiteiten die het ASP biedt zijn gratis en beschikbaar voor alle studenten in Arnhem. Op het moment dat hogescholen en universiteiten open zijn, is Iris in de aula’s te vinden tussen de studenten. Ze deelt flyers uit en leert studenten kennen en zo hoort ze uit hun eigen mond wat er speelt.

Een-op-een gesprekken

Op dit moment zorgt de inzet van sociale media voornamelijk voor nieuwe contacten. Iris spreekt online met studenten af of ze maken een wandeling. Ook bedenkt ze nieuwe manieren om jongeren aan te spreken zoals het buddyproject. Decanen en studieloopbaanbegeleiders verwijzen studenten naar Iris, want als studentenpastor heeft ze veel in huis: of het nu een levensvraag is waar je mee worstelt, twijfelt over je studiekeuzes, geen werk kan vinden als buitenlandse student of een moskee wil bezoeken. Gaat het specifiek om bijvoorbeeld de bijbel of de koran waar een student meer van wil weten dan verwijst Iris als geestelijk verzorger, door naar een plaatselijke predikant of imam. Iris heeft een groot netwerk in Arnhem waar ze studenten naar kan verwijzen.

Groepsgesprekken

Iris die zich 24 uur per week inzet als studentenpastor leidt ook groepsgesprekken, workshops en spelletjesavonden. Zo biedt ze met de Radboud Universiteit én hogeschool HAN een bijeenkomst over: ‘Mental Health and coping during Covid-19’. Met volle studentenhuizen leven er echt vraagstukken als: Hoe ga je met elkaar om? Hoe blijf ik gemotiveerd om online colleges te volgen? Wat helpt als je je alleen voelt? Iris creëert nieuwe momenten om studenten te ondersteunen. Zo biedt ASP elke maandagmorgen om 9:30 uur studenten een moment van samen online starten. Iris: “De opkomst wisselt, maar gesprek is er. Het weekend dat de avondklok startte, waarna er allerlei rellen losbraken deed gesprekken ontstaan over existentiële thematiek, zoals: wat is vrijheid? Welke waarden komen hier in het geding?”

Buddyproject

De lockdown maakt dat Iris zich zorgen maakte met name over de buitenlandse studenten. “Zij kunnen niet terug naar hun familie en hun netwerk is klein.” In maart is ze een buddyproject gestart om 80 (internationale) studenten te koppelen aan stadsgenoten. Het aantal Arnhemmers dat meedeed was overweldigend. Iris was ‘de matchmaker’ en degene die in contact met beiden bleef. De tweetallen gingen samen eten, WhatsAppen of maakten een wandeling. De studenten ontvingen van hun buddy een doos met kaartje, lekkernijen of een plant. Iris: “Elke buddy gaf zijn eigen invulling aan de box, heel leuk om te zien.” Zo liet een student weten: “I am really admiring the fact that I will get in touch with someone new, as it is being extremely difficult to live this period of my life with basically poor to little social contact.” Het mooiste verhaal is voor Iris een afstuderende student die zijn buddy uitnodigde voor zijn diploma-uitreiking. Zijn familie uit Afrika kon door de pandemie niet aanwezig zijn. “Heel mooi dat je dan hebt mogen betekenen dat iemand niet alleen staat, in deze periode.”

Blijven verbinden

Dit najaar organiseerde Iris opnieuw een buddyproject nu voor eerstejaarsstudenten. Normaal zijn de introductiedagen de momenten dat je andere studenten leert kennen èn de
stad. Door de pandemie hadden de studenten geen introductiedagen dus koppelde Iris hen aan stadsgenoten. Het maakte dat studenten antwoorden kregen op welke plek je bepaalde boodschappen kon halen en ze waren blij dat iemand hen persoonlijk wegwijs maakte én steunde in de eerste periode van de studie! Tijdens Kerst nodigde Iris studenten uit voor een Secret Santa waarbij studenten een cadeautje kochten en een gedicht schreven voor iemand anders om daarna als groep online samen uit te pakken. Deze tijd maakt misschien wel extra los dat Iris blijft verbinden en het allerbelangrijkste biedt aan studenten: een luisterend oor.

Advies nodig?

Het mobiliteitsbureau kan u adviseren bij het aantrekken van een predikant of studentenpastor in uw gemeente. Een zorgvuldig proces is hierbij van groot belang. De medewerkers van de dienstenorganisatie helpen u graag bij dit proces. Voor een eerste oriëntatie kunt u contact opnemen met de mobiliteitspool via (030) 880 1880 of info@protestantsekerk.nl.

Bent u als gemeente op zoek naar een predikant, kerkelijk werker of studentenpastor? Ga dan naar de themapagina 'Vacature in uw gemeente?'

Lees ook: