Ds. Nick de Graaf: "Ik hoop dat de gemeente groeit in de verbondenheid met elkaar en met Christus."

De Protestantse Kerk telt ca. 1500 predikanten, 650 kerkelijk werkers en 150 pioniers. Daarnaast zijn er ca. 500 geestelijk verzorgers actief. Wie zijn de mannen en vrouwen die onze gemeenten voorgaan en bijstaan, of de kerk vertegenwoordigen in de samenleving? En wat bezielt hen? Deze week: Nick de Graaf (1993).

• dominee in de Hervormde Gemeente Den Ham
  • volgde zijn opleiding aan de Theologische Universiteit Apeldoorn, deed zijn master gemeentepredikant aan de PTHU
  • voelt zich verwant aan de Gereformeerde Bond en de Confessionele Beweging

Hoe ervaar je je roeping?
"Verbinding zoeken, er zijn bij mensen, namens God. Bij verdriet bijvoorbeeld, maar ook als de jongeren op zomerkamp gaan. Maar net als de profeet Ezechiël moet ik, namens God, soms dingen zeggen die niet leuk zijn. De juiste weg wijzen. Voor mij is dat continu de spanning. Verbinding zoeken, en soms de confrontatie."

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken, en hoe zorg je ervoor dat je niet indut?
"Soms heb ik het gevoel dat ik aan dingen moet sjorren. Ik ben blij als mensen in de gemeente zelf met een initiatief komen en dat dan ook zelf organiseren. Voor een gebedskring of een bijbelstudiegroep bijvoorbeeld. Het is fijn als niet alles van mij afhangt. Als ik hier naar buiten loop, sta ik meteen midden in mijn gemeente. Een gesprek met een goede vriend of de inspiratie van een andere stad zorgen ervoor dat ik niet vastroest."

Wat doe je het liefst (van je kerkenwerk)?
"Ik voel me steeds meer geroepen voor het pastoraat. Achter mijn bureau vandaan, de gemeente in, op de fiets naar iemand toe. Verder houd ik van het voorbereiden en houden van de preek. Voor mijn preek heb ik het pastoraat weer nodig. Hoe meer pastoraat ik doe, hoe beter de preek is afgestemd."

Met wie zou je graag een keer aan tafel zitten?
"Met een dominee in een klein dorp in Engeland. De kerk is daar al verder leeggelopen. Hoe is deze dominee aanwezig, hoe houdt hij het vol, hoe geeft hij het woord van God door?"

Hoe zie je de rol van de kerk in de samenleving? En jouw rol daarin?
"Open zijn. Letterlijk, zoals ons kerkgebouw vandaag open is vanwege de braderie. Maar ook als gemeenschap. De kerk wordt hier vaak nog geassocieerd met wat wel en niet mag. Ik hoop dat de kerk met een open houding laat zien: wij geloven in verzoening en liefde, God is er en kan ook in jouw leven een verschil maken. Dat probeer ik te doen door ook gemeenteleden te bezoeken die de kerk al jaren niet meer van binnen hebben gezien, en mensen die niet bij de kerk zijn aangesloten. Ik word nergens geweigerd."

Welk boek, welke serie, film of podcast raad je collega’s aan?
“De boeken van Shusaku Endo spreken me altijd sterk aan, zoals bijvoorbeeld zijn boek Jezus. Sommige zinnen komen in mijn preken wel terug. Hij weet haarfijn het lijden van Christus te schilderen met woorden.”

Is er een bijbeltekst die al een leven met je meegaat?
"De laatste jaren is 1 Korintiërs 13:12 belangrijk voor me. Het was ook mijn intredetekst. Nu zien we nog maar een afspiegeling, een raadselachtig beeld, maar straks staan we oog in oog. Nu is mijn kennen nog beperkt, maar straks zal ik volledig kennen, zoals ik zelf gekend ben. Het leven is onvolmaakt. Het troost me dat we mogen uitzien naar iets wat nog komt. Als er alleen het leven hier zou zijn, zou ik minder gelukkig zijn."

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?
"Ik hoop dat we als gemeente groeien. Niet zozeer in aantallen maar in de verbondenheid met elkaar en met Christus. Ik hoop op een opwekking door de Geest, dat we zeggen: we gaan ervoor! Misschien moeten we er meer voor bidden, het echt van God verwachten."

Lees ook de eerste aflevering in deze serie: