Denk na over de veiligheid in en rond uw kerkgebouw

Op 12 december jl. is het dreigingsniveau voor terroristische aanslagen in Nederland verhoogd van 3 naar 4. Er is geen concrete dreiging voor kerken. Wel brengt het Interkerkelijk Contact in Overheidszaken (CIO) de factsheet over Kerk en veiligheid opnieuw onder de aandacht.

In verband met het verhoogde dreigingsniveau heeft het CIO overleg gevoerd met de Nationaal Coördinator Terrorismebestrijding. Hoewel er geen concrete dreiging is voor kerken, is er wel sprake van een algemene en hoge dreiging van mogelijke aanslagen. Om die reden wordt de factsheet Kerk en veiligheid opnieuw onder de aandacht gebracht.

Balans gastvrijheid en waakzaamheid

Het is verstandig als gemeenten - afhankelijk van de plaatselijke situatie - maatregelen treffen die de veiligheid van de gemeenten vergroten. Voortdurend moet daarin de balans worden gezocht tussen vertrouwen en verantwoordelijkheid nemen, tussen gastvrijheid en waakzaamheid.

Vooral rond drukbezochte kerkdiensten, zoals rond Kerst, is het raadzaam om te denken aan een welkomstcomité dat bij de ingang in het oog vallende situaties kan herkennen. In het geval van vragen over de lokale veiligheidssituatie is het advies om contact op te nemen met burgemeester en/of politie.

Veiligheid op agenda kerkenraad

Het belangrijkste is dat gemeenten binnen de kerkenraad iemand verantwoordelijk maken voor het thema veiligheid. Hij of zij kan contact leggen met de wijkagent en informatie inwinnen bij gemeenteleden die hier verstand van hebben. Denk aan mensen die werken bij de politie of als beveiliger werkzaam zijn.

Deze persoon is er verantwoordelijk voor dat het thema veiligheid in het vizier blijft. Hij of zij maakt een inventarisatie van mogelijke bedreigingen en risico’s. Denk aan de zwakke plekken van het kerkgebouw en/of hiaten in organisatorische processen. Eventueel kunnen er alvast eenvoudige maatregelen getroffen worden, zoals het plaatsen van bewakingscamera’s en/of een noodknop waarmee hulpdiensten worden gealarmeerd.

Het is goed als het onderwerp Veiligheid regelmatig terugkomt op de agenda van de kerkenraad. Zie hiervoor ook het handboek ‘Veiligheid religieuze instellingen’.