Dovenpastor Hendrik Stevens: 'Ik wil bruggen bouwen tussen de dovengemeenschap en de kerken'

Hij is zelf doof en draagt een gehoorimplantaat. Als dovenpastor houdt Hendrik Stevens (1998) zich onder meer bezig met pastoraat onder doven en slechthorenden, maar het liefst leidt hij gezamenlijke diensten waarin hij kerken laat kennismaken met de wereld van doven.

• sinds 3 jaar dovenpastor in de regio midden-Nederland
  • hbo-theologie, met aanvullende cursussen
  • lid van de hervormde Bethelkerk in Waddinxveen

Hoe ervaar je je roeping?

Ik ervaar het echt als geroepen worden door Iemand die mij beter kent dan ik mezelf ken. Ik word daar telkens weer aan herinnerd en voel het als een stimulans voor mijn werk, als het goed gaat én bij tegenslag. Tegelijkertijd geeft het me focus, helpt het me om keuzes te maken in mijn werk; er is zo veel te doen.”

Wat heb je nodig om met vrucht en vreugde te werken?

“Inspiratie van andere mensen. Mijn collega’s die al veel ervaring hebben, maar ook de doelgroep, bijvoorbeeld dove mensen die zich ingezet hebben voor de rechten van dove mensen in de kerk. Aandacht voor dove en slechthorende mensen in de kerk is een ondergeschoven kindje, terwijl ze er in elke kerk zijn. Aandacht is dan niet 'zorgen voor'; dove mensen zijn gelijkwaardige gemeenteleden en willen gewoon meedoen en meetellen.”

Hoe zorg je ervoor dat je niet opbrandt?

“Ik werk 80% als dovenpastor, daarnaast werk ik een dag in de week in een andere gemeente. Bovendien ben ik getrouwd en heb ik ook heel basale taken in het huishouden. Dat dwingt me om niet alleen maar met mijn werk bezig te zijn. Als beginnende werker ben ik weleens tegen mijn grenzen aangelopen, maar gelukkig kwam ik daar op tijd achter. Als ik op zondag dienst heb, houd ik de maandag vrij.“

Welk onderdeel van je werk doe je het liefst?

“Pastoraat vind ik heel mooi, maar gezamenlijke diensten doe ik het liefst. Dat zijn diensten waarin ik een gemeente laat kennismaken met de wereld van doven. De dovengemeenschap heeft een heel eigen taal en cultuur. Hoe vertaal ik bijvoorbeeld het woord 'genade' in gebarentaal? Voor doven zijn concrete beelden belangrijk. Ik wil daar graag iets van laten zien in die diensten, bruggen bouwen tussen de dovengemeenschap en de kerken."

Welke scholing heb je voor het laatst gevolgd?

“Ik ben bezig met het afronden van de primaire nascholing. Daarvóór heb ik de cursus 'aanvullende homiletische en liturgische vorming voor kerkelijk werkers' gedaan.”

Welk boek, welke film of podcast raad je collega’s aan?

“Het boek Zachtmoedig en nederig van hart van Dane Ortlund, over de liefde van Jezus. Dit boek heeft mij geholpen om te blijven focussen op Jezus. Ik moet Hem telkens opnieuw ontvangen om te kunnen geven aan anderen. Als ik te veel bezig ben met geven, verlies ik Jezus uit het oog. Als ik te veel focus op mezelf, richt ik me op mijn eigen resultaten in plaats van werkzaam zijn door Gods genade.”

Is er een bijbeltekst die met je meegaat?

“Psalm 90:17, mijn belijdenistekst, met de vraag of God het werk van onze handen wil bevestigen. Het gaat niet om wat ik doe, om mijn resultaten. Ik vind de tekst in elke vertaling mooi. In mijn werk gebruik ik ook verschillende vertalingen, naast de HSV (Herziene Statenvertaling) gebruik ik de Bijbel in Gewone Taal of zelfs de Basisbijbel. Ik pas me aan de context van de gemeente aan.”

Wat hoop je voor de toekomst van de kerk?

“Ik hoop dat kerken zich minder gaan richten op zelfhandhaving, maar op de gekruisigde Jezus, en gaan leven vanuit de radicale boodschap van herstel en redding door Hem. Het evangelie is niet maar een 'idee', het gaat om God die zelf kwam om mensen te redden.
Zoals staat in Lucas 19:10 'Want de Zoon des mensen is gekomen om te zoeken en zalig te maken wat verloren is' (HSV). Ik hoop dat kerken die redding concreet maken."

>> doofenkerk.nl

Lees meer in de online serie over de voorgangers in de Protestantse Kerk:

Foto: Jaco Hoeve Fotografie